Magyar villamosok trtnelme
2004.09.24. 20:44
az anyag a http://villamos.budapest.hu/nza/qtipus/
oldalrl lett msolva
Izs Zoltn |
A 418-as, eredetileg D tpus motorkocsi jjptve a szentendrei mzeumban 1905 krli llapotban. |
A Budapest Kzti Vasplyatrsasg 1896. mjus 30-n adta t els villamostott lvasti vonalt jpesten, ezutn 1898-ig a teljes hlzata villamos zemre lett talaktva. Ezzel kapcsolatban nagyszabs motorkocsi s ptkocsi beszerzsre kerlt sor, ekkor vsroltk a ksbbiekben Q tpusra egysgestett villamosokat is. A Q tpus 190 kocsival a BKVT legnagyobb sorozata lett. A villamosok szekrnyt a Schlick-Nicholson gyr illetve a Ganz gyr gyrtotta, a ksbbi talaktsokat a BKVT mhelye vgezte.
Az eredeti villamoskocsik kezdetben igen furcsa, robusztus alvzakkal rendelkeztek: rvid 1680 mm-es tengelytvolsg gynevezett Drezdai-alvzzal. Gyrtsuk idejn ugyanis mg nem alkalmaztk a ksbb a magyar villamosvaston elterjedt bell tengelyeket. A villamosvonalakon jellemz vsugarak viszont megkveteltk merev tengelyvezetsnl a rvid tengelytvot, ellenkez esetben a jrmvek knnyen bekeldhettek volna a kanyarokban. A D s D' tpus alvzai rszben az A s B tpus all kiptettek voltak, mivel azok a hosszabb szekrny kocsik ilyen szk tengelytvval ersen billegtek. A villamosok als- s felsvezetkes ramszedkkel rendelkeztek, motortpusuk a Siemens gyrtmny 20 LE-s B 17/30-asok voltak. Az egymotoros kocsikon a kt tengelyt lnchajts kztte ssze. A ktmotoros jrmveket eredetileg ptkocsi vontatsra terveztk. Ezzel a villamos berendezssel a villamosok elrtk az akkori engedlyezett maximlis sebessget: 25 km/h-t, st hegyi vonalakkal is megbrkztak. A Q tpuson eredetileg nem volt lgfk, a Bcker fket az 1900-as vek elejn szereltk fel az sszes kocsira.
Az albbiakban az ttekinthetsg kedvrt tbb-kevsb idrendben vannak felsorolva az egyes tpusok beszerzsei, illetve talaktsai, jellegzetes kls ismertetjegyeikkel. Az talaktsok sorn a kocsik (a H kocsik ptse kivtelvel) megtartottk az eredeti plyaszmukat. A vesszs tpusjelzsekkel elltott kocsik csak az utastrben trtek el az alaptpustl: ezekben mindkt oldalon hosszpad volt, mg a vessz nlkl jellt tpusban az egyik oldalon keresztpadok voltak.
- 1896-ban 10 nyitott peronos ptkocsit (91-100), 20 nyitott szekrnyes nyri ptkocsit (101-120) s 10 zrt peronos ptkocsit (131-140) vettek. Azonban ezidtjt inkbb motorkocsikra volt szksg, a ptkocsis zem mg elgg korltozott volt. Ezrt egy vre r elkezdtk ezen ptkocsik talaktst.
- 1897-ben a ptkocsikat egymotoros motorkocsikk ptettk t: a 10 nyitott peronos jrm vgt bevegeztk; a 20 nyri ptkocsi alvzra j zrt szekrny kerlt. Ez a 40 kocsi (91-120, 131-140) lett a BKVT C motorkocsitpusa. A kocsik hat oldalablakkal s tetvilgtval rendelkeztek.
|
Ktfle ptkocsi jpest kocsisznben (137, 97, 100). A ptkocsikat motorizltk, de mindhrom motorkocsibl a '20-as vekben ismt ptkocsi lett (5436, 5406, 5409). Az elst 1942-ben selejteztk, a msodik 1954-ben zdra kerlt, a harmadik Ck 206-os MV plyaszmmal Bkscsabn kzlekedett tovbb. |
- 1898-ban a 20 alvz nlkl maradt nyri szekrny (101-120) al j egymotoros alvz kerlt. A jrmveket tszmoztk az ekkor sorrendben kvetkez 464-483 plyaszmokra. Ez lett a BKVT H tpusa, egy teljesen nyri szekrny motorkocsi. Emiatt termszetesen tetvilgtval s ablakok feletti szellztetvel nem rendelkeztek.
|
A 101 -> 464-es H tpus kocsin mg nem vltoztattk meg a szekrny plyaszmt. A 464-est mg lthatjuk albb mozgtengelyesre alaktva. |
- 1897-98-ban j egymotoros motorkocsikat vsroltak: 23 db. D s D' tpus motorkocsit (401-421, 462, 463). Ezek a C tpussal megegyezen hatablakos szekrnyek voltak tetvilgtssal (egy kivtellel - a 462-es mr ngyablakos szekrny lett).
- 1898-ban vsroltak 20 motorkocsit enyhn megnvelt tengelytv (1800 mm) drezdai alvzas, ktmotoros (ptkocsi vontatsra alkalmas), ngyablakos kivitelben. Ez lett az M tpus (141-160).
|
A 404-es D tpus jrm eredeti drezdai alvzzal. A villamost ptkocsiv alaktottk t 1927-ben (5443), majd 1955-ben eladtk a szegedi GV-re: itt Cak 212-es lett. |
- 1898-ban 40 db. szintn ngyablakos szekrny nvelt tengelytv, de egymotoros villamost vsroltak: az E s E' tpust (422-461).
- Utols j beszerzsknt 1898-1900 kztt 67 db. D s D' egymotoros tpust vsroltak (484-550). Ezek szintn ngyablakos, rvidebb (1680 mm) tengelytv drezdai alvzas kocsik voltak, tetvilgt szerkezetk azonban megvltozott: a peron fl benyl, a homlokfalra rhajltott kivitelben kszltek el.
|
Egy (majdnem biztosan) E tpus kocsi 1903-bl. |
- 1905-1906 kztt az sszes C, D, D', E, E', M kocsit talaktottk bell tengelyre. A 185 db. ktmotoros villamos kapta a Q tpusjelet, 5 jrm (94-96, 99-100) egymotoros maradt (Q1-es tpus - ezeket 1912-ig szintn ktmotoross alaktottk). Egyben tbb kocsin motorcsere illetve talakts is trtnt, a B 17/30 motorok helyre nagyobb teljestmny SH illetve Uni motorok kerltek.
|
A mozgtengelyesre tptett 510-es Q (volt D') tpus jrm. Ez a jrm 1389-es szmon kerlt a BSzKRt. llomnyba, majd ptkocsiv alaktottk (5368 majd 5348). 1957-ben eladtk Debrecenbe (DKV 149), ahol 1967-ig kzlekedett. |
- 1907 eltt a H tpus al is mozg tengely kerlt, ekkor vltozott tpusjele H1-re, majd 1911-15 kztt ktmotorosra lettek alaktva SH motorokkal (H3 tpus). Plyaszmuk tovbbra is 464-483 maradt.
|
A fentebb lthat (volt 101-es) 464-es H tpus villamos mozgtengelyesen. A kocsi ksbb 1700-as plyaszm lett, majd ptkocsiv alaktottk (5480), s Miskolcra kerlt (MKV 100). Itt 1960-ban selejteztk. |
Rszletes llomny adatok a Q tpusra egysgestett jrmvekrl Rszletes llomnyi adatok a H tpusrl
|
|
A BKVT 138-as motorkocsija a Klvin tren, a Npliget-lli t-Klvin tr viszonylaton. A kp kszltnek idejn adhattk t az tptett s alsvezetkesen villamostott vgnyhlzatot. A BKVT 138-as motorkocsi 1927-ben ptkocsi lett (5437), majd 1955-ben a bkscsabai kisvastra kerlt (Cak 218). Jelenleg Ba 42-es szmon a nagycenki mzeumvaston zemel. |
Ez a felvtel a BKVT 418-as villamost brzolja, az egyik klterleti felsvezetkes vonalon, taln a Kbnyai ton. Ez a kocsi van ma killtva Szentendrn. A 418-as D tpus kocsi 5457-es szmon lett ptkocsi a '20-as vekben, majd 1954-ben az ONV-re kerlt (16). Miutn 1987-ben felkutattk, ezt a kocsit alaktottk vissza Q tpus llapotra. |
|
|
A H tpus kocsik knnyen megismerhetk tetszerkezetkrl. A kpen a 477-es plyaszm kocsi lthat, a Keleti plyaudvar eltti vgnydzsungelben. A 477-es motorkocsi 1713-as szmot kapott, majd 1948-ban 5493-as szmon ptkocsi lett. 1951-ben kerlt Miskolcra (MKV 107). |
A villamosvasutak az els vtized sorn tbbszr kisrleteztek letment kszlkekkel. A kpen az 519-es motorkocsi lthat egy hlszerkezettel. Ez a kocsi 1398-as szmot kapott a BSzKRt. idejn, majd 1947-ben ptkocsiv alaktottk (5375 -> 5335). 1957-ben Debrecenbe kerlt ptkocsinak (DKV 147). |
A Q s H tpus a BSzKRt idejben A Q kocsik szmra a BSzKRt az 1200-1400-as sorozatot jellte ki, azonban az 1200-as sorozatot vglis nem adtk ki, mivel az oda sznt jrmveket ptkocsikk alaktottk t. A ptkocsiv alaktssal valsznleg a mg zemel kisteljestmny B 17/30-as motorokat is kiselejteztk. Sok alkatrszket szabvnyostottk - a lpcsket s az ajtkat lecserltk, letment keretet szereltek fel rjuk, stb. Az egyes altpusok a kvetkez plyaszmokat kaptk:
- 1925-27-ben a volt C tpus jrmveket (91-120, 131-140) s majdnem az sszes hatablakos volt D kocsit (401-420) ptkocsiv alaktva 5400-5439, 5440-5459-es plyaszmon kzlekedtettk.
|
Az 5434-es ptkocsi Hungria kocsisznben. Ez a kocsi 1955-tl a Bkscsabai kisvaston kzlekedett, Cak 217-es szmmal. |
- A volt M tpus motorkocsik (141-160) 1300-1319-es plyaszmokat kaptak.
|
A Hsk tern a '20-as vekben az 1301-es (volt M tpus 142-es) motorkocsi egy R2-es ptkocsival. A jrm vgig motorkocsi maradt, 1301-> 1360II, majd 1956-ban Debrecenbe kerlt DKV 53 -> DKV 73 -> DKV 36, 1963-ban selejteztk. |
- A volt E tpus villamosok s hrom D tpus jrm (421-463) 1320-1362-es plyaszmokat kaptak. Az 1333-1362-es kocsikat 1938-ban hegyiplysra alaktottk: kettstekercsels snfket, valamint biztonsgi fkkapcsolst szereltek fel rjuk. Az 1320-as s 1362-es motorkocsik hatablakos szekrnyek voltak - csak ezek a hat oldalablakos jrmvek maradtak meg motorkocsinak, a tbbi ptkocsi lett.
- A 484-550-es plyaszmsorozat volt D tpus kocsik az 1363-1429-es plyaszmokat kaptk.
|
Az 1345-s (volt E tpus 446-os plyaszm) motorkocsi Szpilona kocsisznben, hegyiplysra tptve. A felvtel a II. vilghbor alatt kszlt. Ez a villamos a Kispesti kocsiszntzben elgett. |
- 1919-ben a 474-es H3-as tpus villamost prbakppen zrt oldalfallal s ablakokkal lttk el, majd 1924-ben a teljes sorozatot zrtszekrnyv alaktottk. A BSzKRt a hsz kocsinak az 1700-1719-es plyaszmot adta. A kocsik jellegzetessge maradt, hogy tovbbra sem voltak sem szellztetvel, sem tetvilgt szerkezettel elltva.
|
Egy H3 tpus motorkocsi a Hsk tern egy R2-es ptkocsit vontat, a '30-as vekben, a 23-as vonalon. |
Ikrests a BSzKRt idejn: "Gizi s Zsuzsi"
|
|
Az 1393+1394-es ikerkocsi (Gizi). |
Az 1402+1403-as ikerkocsi (Zsuzsi). |
1938-tl a BSzKRt mrnkei ksrletezsbe fogtak, tbb ikerkocsit is gyrtottak klnbz jelleg tvkapcsols vezrlssel elltva. A prbkhoz nem csak Q tpus kocsikat hasznltak fel. A kvetkez megoldsokkal kszltek ikerkocsik:
- Ngymotoros kzvetlen kapcsols ikerkocsi: a kapcsolsi elv lnyeges talaktsa nlkl, kt-kt motor az eredeti ramkrben prhuzamosan volt bektve egy motor helyre. A konstrukci problmja az volt, hogy a biztonsgos villamosfkezshez legfeljebb csak kt motor lehet egy ramkrben, gy az esetleges zavar elkerlse vgett egy segdhenger a fkezskor inkbb lekapcsolta a hts kocsit.
- A 3500-asokhoz (s a ksbbi UV-khez) hasonl tvkapcsols: itt is megmaradt az eredeti kapcsolsi sma, azonban az ersramot kapcsol kontroller helyett a menetkapcsol kisfeszltsget kapcsolt. A kapcsol vezrelte jelek pedig egysgkapcsolkat (kontaktorokat) mkdtettek mindkt kocsiban.
- Az Adl (BLVV 25+26) konstrukcija: a hts motorkocsiban egy szervhenger lemsolta az els motorkocsi kontrollermozgst (ez a konstrukci valsznleg kizrlag az Adlon zemelt).
- Monterose-tvkapcsols: a hts kocsi egy vezetken keresztl sszehasonltotta a menetramt az els kocsival, s addig tekerte egy szerv a hts kontrollert, amg a kt kocsiban azonos menetram nem ment.
A Monterose tvkapcsolst alkalmaztk 1940-ben az 1404+1405 ksrleti ikerkocsin, ezt az ikerprt azonban 1942-ben sztszedtk. Az els ktfle tvkapcsolst alkalmaztk 1938-39-ben a Gizi (1393+1394) s a Zsuzsi (1402+1403) becenev tjrs ikerkocsikon. A Gizi volt eredetileg a kontaktoros tvkapcsols, azonban 1940-ben ezt a kocsit is talaktottk ngymotoros kzvetlen kapcsolsra). A Q kocsik talaktsai kztt kszlt egy kisebb tengelytvolsgra talaktott ksrleti motorkocsi is (1415).
A Gizin s a Zsuzsin a hbor utn megszntettk a kt kocsi kztti tjrt, amikor mr mindegyik vglegesen ngymotoros kzvetlen kapcsols volt. Az ikerkocsi kialaktsok kzl ezt a konstrukcit alkalmaztk a hbor utni ikrestsekkor, mivel ez volt a legegyszerbb, a legkevesebb j alkatrsz beptst ignyl kialakts - a hbor utni alkatrszhiny ezt tette a legfontosabb szempontt. Ilyen ngymotoros kivitellel ikrestettk a Q kocsik mellett az N (1100-as) s S (1800-as) tpus villamosokat is.
1941-es mszaki adatok
|
Q motorkocsi |
Q motorkocsi |
Ikerkocsi |
H3 motorkocsi |
ptkocsi |
plyaszmok |
1300-1324 1367,1368 1410-1429 |
1325-1366 1369-1392 1395-1401 1406-1409 |
1393+1394 1402+1403 1404+1405 |
1700-1719 |
5400-5459 |
darabszm |
46** |
77 |
6 |
20 |
59** |
tkzk kztti hossz |
8280 mm |
8280 mm |
2x8280 mm |
8340 mm |
8280 mm |
szlessge |
2250 mm |
2250 mm |
2250 mm |
2250 mm |
2250 mm |
tmege |
10000 kg |
10000 kg (*) |
10400 kg |
9600 kg |
6400 kg |
tengelytv |
3060 mm |
3060 mm |
3060 mm |
3060 mm |
3060 mm |
motorok |
SH |
U (Uni) (korbbi jele GE 58) |
U (Uni) (korbbi jele GE 58) |
SH |
- |
teljestmnye |
2 x 30 LE |
2 x 37 LE |
(2+2) x 37 LE |
2 x 30 LE |
- |
lhelyek |
19 |
19 |
2 x 17 |
16 |
21 |
fk |
emelentys kzifk Bcker lgfk villamosfk |
emelentys kzifk Bcker lgfk villamosfk (* snfk) |
emelentys kzifk Bcker lgfk villamosfk |
emelentys (?) kzifk Bcker lgfk villamosfk |
emelentys kzifk Bcker lgfk |
* - Az 1333-1362-es hegyiplys, ezek nslya 10500 kg. ** - Az 1302, 5444-es 1941 dec. 31-ig selejtezve.
Rszletes llomny adatok a Q tpusra egysgestett kocsikrl Rszletes llomnyi adatok a H tpusrl
|
|
Az 1300-as motorkocsi a Vigad eltt. Az 1300-as kocsit 5320-as szmon ptkocsiv alaktottk, majd Debrecenbe kerlt (DKV 135). |
Klnleges ez a fot, mivel mr a BSzKRt. fnyezst figyelhetjk meg ezen a hatablakos Q motorkocsin. A kp vagy a kt hatablakosnak megmaradt kocsi egyikt brzolja, vagy mg a ptkocsiv talaktsok eltt kszlt. |
|
|
A kp a Nmetvlgyi ton kszlt 1925-ben, az 59-es villamos kettsvgnyra val tptsekor. A vonalon a kp szerint prban jrtak ez idben a Q tpus villamosok. |
Az 1406-os kocsi a Hermina t s az Ajtsi Drer sor sarkn, a '40-as vekben. Az 1406-ost ptkocsiv alaktottk (5381 -> 5343), ez Miskolcra kerlt (MKV 123). |
|
|
A Moszkva tr a '40-es vekben, sznesben. Kzepen egy hegyiplys Q kocsi, a 81-es Zugligeti vonalon. |
A 81-es vonal msik vgllomsa, a hegyiplys 1348-as motorkocsival. Ez a kocsi elpusztult a hborban. |
|
|
A kpen Gizi nev "csukls" villamos tjrja lthat (1393+1394) valsznleg a Kiskrton, a 61-es vonalon. |
A 27-es villamos ptkocsija egy 5400-as hatablakos Q kocsi. A '20-as vekben kszlt kpen a Blaha Lujza tren zembe helyezett kamps rddal zemeltethet fnyjelz kszlk is lthat. |
A II. vilghbor alatt s utn A II. vilghbor utn hbors srltknt 14 motorkocsit s egy ptkocsit selejteztek. A kispesti kocsiszntzben elpusztult 6 tovbbi Q tpus motorkocsi is. Az 1945-ben selejtezett jrmvek kzl hrom motorkocsibl gynevezett csarnoki kocsit ksztettek: a vsrcsarnokokhoz vasti vgnyokat fektettek, s tbbek kztt ezeket a kocsikat is lelmiszerszlltsra hasznltk. Kt fedett s egy ablakmagassgig lebontott szrkre festett kocsi zemelt, ezek ksbb szablyos nyitott teherkocsiv lettek tptve.
A hbor utn a korszertlen motorkocsik kzl 1947-tl csak a hegyiplysakat terveztk meghagyni, a tbbit ptkocsiv kvntk alaktani. Azonban a vonerhiny miatt mgiscsak tbb villamos megmaradt motorkocsiknt:
- a hbort tvszel 23 hegyiplys villamos (1333-1362 -> 1300-1322) egszen 1956-ig kzlekedett;
- ezen fell 1323-1329-es plyaszmon kzlekedett ht megmaradt nem hegyiplys Uni motoros kocsi 1955-56-ig;
- az SH motoros jrmvek kzl 1360-1366 plyaszmra szmozva kzlekedett 1955-ig ht tovbbi motorkocsi;
- az 1363-1428-as villamosok kzl a Gizin s Zsuzsin fell kszlt 12 ikerpr (tbbszri tszmozs utn) 1400-1427-es plyaszmon. 1949-1958 kztt jrtak Budapesten.
- A tbbi kocsit a tervezettnek megfelelen ptkocsiv alaktottk. A jrmvek (szmtmrts s elads utn) 5320-5356-os plyaszmot viseltek, s 1957-ig kzlekedtek Budapesten.
- Az 1700-as tpus villamosok kzl kilencet (?) 1944-ben ptkocsiv alaktottk az 5480-5499-es plyaszmcsoportba szmozva 1944-ben. 1945-47-ben a maradk motorkocsik kzl t klcsnben volt Miskolcon, azonban a kispesti kocsiszntz utn ezek a motorkocsik visszakerltek Budapestre. 1948-49-ben vgl az sszesbl ptkocsi lett, majd 1949-51-ben Miskolc tvette a vilamosokat.
1941-ben az 5407, 5408 s az 5425, 5426-os ptkocsikbl kt ikerptkocsit ptettek. A ptkocsik kz lland merev csatlrudat ptettek, st a msodik pr kz egy nyitott tjr is kszlt. A kocsik zld sznre festve a Csepeli-Pacsirtatelepi HV vonalon kzlekedtek. 1949-ben ezeket a jrmveket a HV t is vette P XVI Q tpusjellel, eredeti BSzKRt-s plyaszmukon. 1952-ben a Budafoki vonalcsoporttal a kt ikerptkocsi visszatrt az FVV-hez, aztn 1953-ban eladtk ket zdra.
Idkzben a ptkocsik tbbsge, majd a motorkocsik is selejtezs helyett vidkre kerltek. 1958-ban volt utoljra Budapesten szemlyforgalomban a Q tpus. Sok jrm vidken azonban nem kerlt forgalomba, vagy csak egy-kt vig kzlekedett selejtezskig.
Mhelykocsinak lett minstve hrom volt hegyiplys villamos, 7400-7402-es plyaszmon. A 7402-esnek -az egyik oldaln- kzpen egy ajtt is vgtak az oldalfalba rakods cljra.
A Q tpus kiskocsik vidken
Rszletes llomny adatok a Q tpusra egysgestett kocsikrl Rszletes llomnyi adatok a H tpusrl
Miskolc
- A volt H3 tpus villamosok mindegyike ptkocsiv ptve Miskolcra kerlt 1949-51-ben. Az 1949-ben iderkezett kocsik elsre 80-86-os szmot kaptak, majd az 1951-ben rkezett jrmvekkel egytt a 100-117-es plyszmokat kaptk meg. Ezeket a ptkocsikat 1959-60-ban selejteztk [7, 8].
- 1949-ben 38-as szmon kerlt az MVV-hez s 57-58-as szmon az MDV-hez hrom Q tpus motorkocsi. Ezeket - egyes forrsok szerint - 1954-ben tadtk a DKV-nek. Az 57-58-as Debrecenben is ezt a szmot viseltk, ott 1956-ban selejteztk ott ket [7,8]. Azonban ms forrsok vitatjk a Miskolcrl Debrecenbe tads tnyt.
- Miskolcra kerlt 1955-ben hat volt 5300-as ptkocsi, 120-125-s plyaszmmal. Ezek 1960-61-ig kzlekedtek [7,8].
Debrecen sok Q kocsit vett t, azonban a kocsik rossz mszaki llapota miatt tbb villamos rvid zemid utn selejtezsre vagy tptsre kerlt. Ez sorozatos tszmozsokkal jrt egytt, amit szinte lehetetlen nyomon kvetni. A rszleteket itt rdemes keresni, azonban mg gy tbb ellentmondsos adatot tartalmaz a tblzat [8].
- Motorkocsik 1949-tl kerltek Debrecenbe. Az els az 1309, 1303 volt 41, 42-es plyaszmon. 1955-57-ben kerlt tbb motorkocsi Budapestrl ide: a motorkocsiknt megmaradt kocsik 36-45-s plyaszmak lettek. Ezeket a szl villamokocsikat 1963-ig selejteztk [8].
- Az 1949-ben Debrecenbe kerlt 41, 42-es motorkocsihoz egy-egy J tpus (42II, 44) ptkocsit csatoltak, s vezrlptos szerelvnyknt kzlekedtek. 1955-ben a DKV 54-eshez (ex 1160) az 5319-es ptkocsit vezrlptkocsiknt csatoltk, ez a szerelvny 45+46 -> 75II+76II-osknt kzlekedett. Tovbbi hrom ilyen szerelvnyt alaktottak ki volt budapesti 1300-as motorkocsi s 5300-5400-as ptkocsi sszecsatolsval (51-54, 59-60). A vezrlptkocsis szerelvnyek kzl az utolst 1971-ben selejteztk. Vgl pedig egy vezrlkocsis szerelvnyt Pcsrl kaptak 1960-ban (95+96) [8].
- Debrecenben az tvett szl motorkocsik egy rszbl ikerkocsi is kszlt: a volt 5300-as ptkocsikbl (49+50 -> 79+80), illetve 1957-ben volt hegyiplys motorkocsibl is (82, 84 -> 69+70) [8].
- 1958-59-ben hat pr budapesti ikerkocsit is tvett a DKV, ezek 67-68, 83-92-es plyaszmak lettek. Az tvett ikerkocsik kztt volt a Gizi (87+88) s a Zsuzsi is (89+90). Az ikerkocsikat 1961-71 kztt selejteztk [8].
- Volt Q tpus ptkocsibl 1955-57 kztt vett t Debrecen. Ezek a ptkocsik 132-151-es plyaszmon kzlekedtek. Ezek kzl a 137-es egy hatablakos (volt 5400-as) kocsi volt, a tbbi ngyablakos (volt 5300-as sorozat). A ptkocsikat 1969-ig lelltottk [8].
|
|
A 42III-es motorkocsi a debreceni kocsisznben. Ezt a volt hegyiplys villamost 1957-ben vettk t, s 1963-ban selejteztek. 1344 -> 1308II -> DKV 83 -> DKV 42III |
A DKV 37-es motorkocsija, melyet 1959-tl szakszolglati llomnyba vettek, ezrt is alaktottak ki neki egy oldalfali rakodajtt. 1969-ig kzlekedett. 1343 -> 1307II -> DKV 76 -> DKV 37 |
|
|
A DKV 53-as motorkocsi, az 54-es vezrlptkocsival. Ez az egyetlen szerelvny, amely hatablakos Q kocsikbl llt: a kt a BSzKRt-nl motorkocsiknt megmaradt hatablakos kocsi kzl az egyik lett az 5420-as ptkocsival sszekapcsolva. 1971-ben selejteztk. (1362 -> 1322II ->) DKV 53 -> DKV 75III (5420 -> DKV 5420 ->) DKV 54 -> DKV 76III |
Egy volt budapesti ikerkocsi a 6-os vonal vgllomsn: a 67+68-as szerelvny. Ezt a villamost 1965-ben vontk ki a forgalombl. (1363) -> 1340II -> 1410II -> DKV 67 (1390) -> 1341II -> 1411II -> DKV 68 |
Hans Lehnhart |
|
Nyulas vgllomason a Debrecenben ikrestett 79+80-as plyaszm villamos. Mindkt jrm ptkocsiknt rkezett Debrecenbe, majd helyben szereltk fel ikerkocsinak. Az ikerkocsin csak egy szed zemelt. (1314 -> 5332 -> 5322II ->) DKV 49 -> DKV 79; (1321 -> 5338 -> 5318II ->) DKV 50 -> DKV 80 |
A kp a 4-es villamos vrosi vgllomsn kszlt, a 89+90-es plyaszm szerelvnyrl. A hossz hts peronablakbl lthat, hogy ez a kocsi a Zsuzsi nev ksrleti ikerpr volt eredetileg. 1402 -> 1332II -> 1402II -> DKV 89 1403 -> 1333II -> 1403II -> DKV 90 |
|
Hans Lehnhart |
A DKV 133-as szm ptkocsija egy hromkocsis szerelvny vgn. 1426 -> 5361 -> 5331 -> DKV 133 |
A '60-as vekben egyetlen hatablakosnak megmaradt ptkocsi, a DKV 137-es, a Nagyllomsi hurokban. 5412 -> DKV 137 |
- Szegedre 1957-ben kt volt hegyiplys Q motorkocsi kerlt, ezek 40-41-es plyaszmot kaptak. 1967-tl plyaszolglati clokra hasznltk ezeket a villamosokat, majd 1970-ben s 1968-ban selejteztk a kt kocsit [8].
- Budapestrl 1958-59-ben t pr ikerkocsit vettek zembe. Szegeden ezek elszr 311-320-as szmot kaptak, majd 1960-tl 411-420-as plyaszmot viseltek. Selejtezskre 1963-70 kztt kerlt sor [8].
- 1957-ben hrom Budapesten lelltott 5300-as ptkocsi kerlt zembe volt budapesti plyaszmukon (5330, 5344, 5345). Ezeket 1958-ban illetve 1964-ben vontk ki a forgalombl [8].
|
|
A 41-es motorkocsi egy 4700-as (R4-es) ptkocsival az 1-es vonalon, a Szchenyi tr hromvgnyos rszn. 1354 -> 1315II -> SzKV 41 |
A 40-es motorkocsi plyaszolglati llomnyban, a 903-as nyitott teherkocsival, Szeged plyaudvar eltt. 1340 -> 1305II -> SzKV 40 |
|
|
A Szchenyi tren, az 5-s vonal vgllomsn a 312+311-es ikerkocsi - 1958-63 kztt jrt Szegeden. (1420 -> 1470 ->) 1420 -> SzKV 311 -> SzKV 411 (1416 ->) 1421II -> SzKV 312 -> SzKV 412 |
Ugyanez az ikerkocsi a Dugonics tren, a 7-es villamos vonaln, immron 411+412-es szmmal. |
Pcsre is kerlt Q kocsi: itt ptkocsiknt zemeltek. Elszr a budapesti 5442-es kocsi rkezett 1951-ben, egy N tpus villamossal, mely korbban a BKVT 48-as egyedi kialakts bizottsgi kocsija volt. Ez a kt kocsi egy szerelvnyben kzlekedett: a motorkocsi a 11-es, a ptkocsi 58-as szmot kapott [8]. A tbbi pcsi kocsihoz hasonlan a vgllomsokon a motorkocsi krljrta a ptkocsit.
1954-ben az 11-es motorkocsi budapesti feljtsa sorn az 5452-es ptkocsit kapcsoltk a motorkocsihoz, mely a PKV 61-es szmot kapta. A szerelvny ekkor vezrlptkocsis kialakts lett: a motorkocsi egyik menetkapcsoljt a ptkocsi peronjra helyeztk t. Ezzel elkerlhetv vlt a vgllomsi krljrs. rdekessg volt, hogy a 61-es ptkocsi tetvilgtjt a bizottsgi kocsihoz tettk hasonlv az tpts sorn: a peron fl hzd mdon alaktottk ki. Ilyen formban Budapesten hatablakos Q tpus villamos nem zemelt. Ezt a szerelvnyt 1960-ban 95+96-os szmon Debrecen zemltette tovbb 1965-os selejtezsig [8]. Az 1954-tl pr nlkl maradt 58-as Pcsett a Bacs Bla utcai remiz els vgnynak legvgn llt 1960-ig, a pcsi villamoskzlekeds megszntetsig [9].
Nagy Istvn Gygy |
|
A 61-es Pcsen ikerkocsiv lett felszerelve (volt 5452-es ptkocsi). 1954-ben kerlt Pcsre |
A 11+61-es szerelvny. |
Q tpus kocsik a MV Gazdasgi Vasthlzatn Huszont volt 5400-as ptkocsit keskenynyomkzre alaktva a MV Gazdasgi Vasutaknak adtak el 1954-ben. Ezek kezdetben Bkscsabra, Szegedre s Kecskemtre kerltek, a ksbbiekben viszont tbbszr is vndoroltak a hlzatok kztt. A kttengelyesknt megmaradt jrmvek Ck 201-206-os, a forgvzasra tptett kocsik Cak 207-225-s plyaszmot kaptak elsre, majd sokat idvel tovbbszmoztak [8].
Nagy Istvn Gygy |
Lakos Rudolf |
A bkscsabai kisvaston a Bk 221-es (ex 5435) ptkocsi. |
A Ba 54005-s szemlykocsi, a Mezhegyesi GV-n (ex 5418 ?). |
Az zd-Ndasdi vast llomnyban zd krnyknek vasthlzata mindig klnleges sznfolt volt Magyarorszgon, vegyesen norml s 1000 mm-es keskenynyomtv plykkal kiptve, egyes szakaszokon fogaskerek zemmel. A nagyvasti zemmel val kapcsolds s a szemlyforgalom miatt Bnrve s zd kztt mg 1887-ben norml nyomtvra plt t a vastvonal, m a megmaradt szakaszon (Borsodndasdig) keskenynyomtv vonal maradt, teherforgalommal. Ezen a vonalon 1953-ban szerveztek gzmozdonyvontats szemlyforgalmat a munksok szlltsra, ngy rnknt, napi hat indulssal. A forgalom 1972-ben sznt meg [4].
A szemlyforgalom lebonyoltsa rdekben a Q kocsik kzl 10 db. 5400-as kerlt a vastra, melyek kzl nyolcat vettek zembe 1954-ben (valsznleg ONV 9-16-os szmon) [4].
|
|
Az ONV 13-as ptkocsija, zemben. |
A 13-as szemlykocsit a selejtezse utn Nagyvisny s Ddestapolcsny kztt autbusz-vrknt hasznltk. |
Hol tallhatak ma volt Q tpus kocsik? zdon, az zd-Ndasdi Vast vonaln zemelt (tbbek kztt) ONV 16-os plyaszm szemlykocsija, ami trtnetesen a BKVT 418-as D tpus villamosa volt. Pnzgyminisztriumi tmogtsbl 1989-ben a jrm 1906-os korabeli llapotra lett jjptve. A kocsi teljesen zemkpes, st eredeti SH motorokat is talltak hozz. Jelenleg Szentendrn lthat killtva.
Nagycenken, a mzeumvasti szerelvnyben kt volt Q kocsi is be van sorozva. A vonatban a forgvzas Ba 42-es s a kttengelyes B 22-es az 5437 s 5438-as ptkocsi volt.
Ttkomlson volt killtva az FVV 5405-s (ex BKVT 96), mint B 52001 kisvasti szemlykocsi. Itt az idk sorn romos llapotba kerlt, a tetszerkezete be is rogyott. 2001 prilis 5-n elszlltottk innen a kirlyrti kisvastra, Paprtre, remlheten jvbeli feljtsra.
Ksztette: Nmeth Zoltn dm Az oldalon kzlt adatok tjkoztat jellegek, a bizonytalan adatok esetn jellm kln a forrst. Esetleges pontostsrt krem, forduljon e-mailben a szerzhz, vagy a webmesterhez!
Felhsznlt irodalom: [1] - A 100 ves budapesti villamosvast trtnete (Lovsz Istvn tblzatai) [2] - Ditmayer Ferenc: A Beszkrt villamos kocsiberendezsei [3] - Jrmvek kimutatsa az 1941. vi december h 31-i llapot szerint [4] - Vass Tibor: Az zdi iparvast trtnete [5] - A fvros tmegkzlekedsnek masfl vszzada [6] - Dr. Kubinszky Mihly, Lovsz Istvn, Villnyi Gyrgy: Rgi magyar villamosok [7] - Berta Jzsef, Kertsz Istvn - 100 ves Miskolc vros tmegkzlekedse (Keller Lszl lektorlsval) [8] - Keller Lszl adatai [9] - dr. Kevey Balzs visszaemlkezse alapjn Nnr)emhyhiםw^Nnr)emhyhiםw^
|