Technikai fejlds 1920- s 1930 krl
2004.09.14. 21:25
A II. vilghbor risi krainak helyrelltsa a hbor eltti sznvonalon, azaz korszertlen technikval trtnt. Ezt kveten a vast – az infrastruktra egszhez hasonlan – az llami beruhzsokbl az indokoltnl alacsonyabb hnyadban rszeslt, s gy mszaki llapota folyamatosan romlott. Az 1968-as kzlekedspolitikai koncepcinak a vast racionalizlst clz lpsei nem, de a megvalsts mdja annl inkbb kifogsolhat (idbeni temezs, a felszmolsra kijellt konkrt vonalak, stb.) A roml tendencia lnyegben ma is folytatdik. A hlzat kzel feln sebessgkorltozs van rvnyben, a grdlllomny nagy rsze korszertlen, az irnytsi rendszer elavult. Szmottev korszerstsnek nhny vonalnak a transz-eurpai hlzathoz val kapcsoldst elsegt – rszben eurpai hitel- s seglyforrsok felhasznlsval trtn – rekonstrukcija, az indokoltnl jval kisebb mennyisg korszer vontatott jrmvek s ktramnem villanymozdonyok beszerzse, valamint az elektronikus gazdasg-irnytsi, menetjegy-vltsi s helyfoglalsi integrlt rendszer folyamatban lv megvalstsa minsthet.
A kzti kzlekeds – fknt Eurpban – valjban az I. vilghbor utn indult gyors fejldsnek. Az llati vonert hasznost fogatolt kzlekeds mind inkbb httrbe szorult, s legfeljebb a mezgazdasgra korltozdott, viszont a gpjrm-kzlekedsben a kezdeti lpsek utn knyelmi s gazdasgi megfontolsokbl is j mszaki megoldsok szlettek. Az els dzelmotoros gpkocsit a MAN cgnl 1923-ban lltottk el, a bogrht Volkswagen 1935-ben kerlt elszr piacra. A gpjrm-kzlekeds kifejldse induklta az thlzat kiterjesztst, ami az Egyeslt llamokban s Nyugat-Eurpban vett nagy lendletet. A 2x2 svos, irnyonknt elvlasztott forgalm, szintbeni keresztezds nlkli autplyk az 1920-as vekben az USA-ban, majd az 1930-as vekben Nmetorszgban pltek elszr.
A felgyorsult motorizcis fejlds eredmnyeknt az I. vilghbor utn szak-Amerikban, a II. vilghbor utn Nyugat-Eurpban a kzti kzlekeds vlt a szrazfldi kzlekeds meghatroz gazatv a szemly- s az ruszlltsban egyarnt. A II. vilghbor utn Amerikban s Nyugat-Eurpban motorizcis robbans kvetkezett be, ami a kzlekedsi munkamegosztsban a kzti rszarnynak az indokoltnl magasabb szintjhez vezetett. Ez a fejlds a Fld ms trsgeiben, gy haznkban is nhny vtizeddel ksbb bontakozott ki, s jelenleg sem ri el a nyugati szintet. Annak negatv hatsai miatt nem is kvnatos a hasonl mrtk motorizltsg megvalstsa: klnsen az agglomercis trsgek s a belvrosok, valamint a tvolsgi ruszllts tekintetben szksges elkerlni a gpjrm-kzlekeds tlzott rszarnynak kialakulst.
Fejldtt a kzti plyk minsge is. A beton- s aszfaltburkolat a f tvonalakon lehetv tette a sebessg nvelst, s ezzel egyidejleg a knyelem s a biztonsgi szint emelst. A forgalom nvekedse a 30-as vektl a gyorsforgalmi, tbb svos utak kiptsnek megkezdst tette indokoltt. Ekkor kezddtt meg az Eurpt tszel E-utak hlzatnak kiptse is.
Magyarorszgon a kzti kzlekeds lassan fejldtt ki, s csak az 1920-as vekben kezdett nll gazatt vlni. A kzthlzat is csak az 1920-30-as vekben indult fejldsnek. A II. vilghbor kezdetig a jrmllomny gyorsan nvekedett, s a 30-as vekben tptsi program is indult, de az orszgos utaknak csak mintegy 10%-a volt szilrd burkolat. A hbor alatt a kzutak nagy rsze tnkrement, a hidak kzel 40%-t felrobbantottk, a jrmllomny gyakorlatilag elpusztult vagy klfldre kerlt. Az 1945 utni politikai, gazdasgi s trsadalmi vltozsok nem kedveztek a kzti kzlekeds fejldsnek, gy az messze elmaradt a nyugat-eurpai sznvonaltl, ami mg jelenleg is rezteti hatst.
Jelentsebb fejlds az 1968-as kzlekedspolitikai koncepci nyomn kezddtt. A kisforgalm vastvonalak forgalmnak egy rszt a kzutakra tereltk, s ennek elsegtse rdekben tptsi programok indultak (szilrd burkolattal ellts a vizes makadm-utakon, bektt-pts, stb.). A haszongpjrmvek (tehergpkocsik, autbuszok) esetben rekonstrukcis programok valsultak meg, s ekkor indult gyorsabb nvekedsnek a szemlygpkocsi-llomny is. Mindez azonban a kor politikai-gazdasgi krlmnyei kztt, alacsony mszaki sznvonalon, a gazdasgossgi (energetikai) s krnyezetvdelmi kvetelmnyek httrbe szorulsa mellett ment vgbe.
Az 1990 utni vltozsok ellenre a kzti kzlekeds fejlesztse nagy erfesztseket ignyel. A motorizcis szint ma is jelentsen alacsonyabb, mint a nyugat-eurpai tlag. Jelenleg is indokolt volna jrmrekonstrukcis program, a haszongpjrmvek esetben akr llami segtsggel, az eurpai kvetelmnyeknek val megfelels elsegtsre. Az thlzat mennyisgi megfelelse mellett a minsgi paramterek javtsa (megengedett tengelyterhels, tszlessg s vonalvezets, gyorsforgalmi utak arnya, hidak llapota, helyi utak szilrd burkolattal val elltottsga, stb.) srgeten szksges.
A vrosi kzlekeds az I. vilghbor utn jelents fejldsnek indult vilgszerte, s a nagyvrosokban kialakult a mai rtelemben vett, lnyegben az sszes jelenleg is alkalmazott eszkzt magban foglal rendszer. Fejldst a vasti s a kzti kzlekeds folyamatai hatroztk meg. A ksbbiekben ezen eszkzk mszaki fejlesztsre, korszerbb plyk s jrmvek kialaktsra, nagyobb knyelem s gazdasgosabb zemeltets elrsre kerlt sor, alapveten jabb kzlekedsi mdok megjelense nlkl.
Sajtossg azonban, hogy a szkebb rtelemben vett vrosok kzlekedsi problmi idvel szorosan sszekapcsoldtak a krnyk (agglomerci) kzlekedsi rendszervel, s fknt az egyni kzlekeds gyors elterjedse miatt kzs megoldsokat kellett kidolgozni. Hasonl okok – a kzti kzlekeds helyignynek kielgtsre nem megfelel belvrosi tszerkezet, a krnyezeti krokozs – tettk szksgess a ktttplys tmegkzlekedsi eszkzk (villamos, metr, gyorsvast) eltrbe helyezst. Ezek a tendencik s kvetelmnyek mindinkbb felersdnek a magyar vrosok kzlekedsi problminak megoldsban is.
Magyarorszgon jelents, tbb kzlekedsi mdot magban foglal vrosi /tmeg/kzlekedsrl egy ideig csak Budapesten beszlhettnk, a rendszer a korbban elmondottaknak megfelel fejlesztsek utn az I. vilghbor idejn elindtott autbuszjratokkal vrt teljess. Az elvrosokhoz kapcsoldva a helyi rdek vast egyre tbb vonala nylt meg, s a ktttplys s ktetlen vonsokat egyarnt visel sajtos kzlekedsi eszkz, a trolibusz 1933-ban kerlt forgalomba.
A kt vilghbor kztt a vidki vrosok tbbsgben a nhny (fknt a vroskzpontot a vastllomssal sszekt) vonalra korltozd vrosi kzlekedst autbuszok bonyoltottk le, de j nhny vrosban mkdtt villamoskzlekeds is. Rszben a hbors krok kvetkeztben, rszben pedig az 1960-as vek utn azonban visszafejldtt a vidki villamoskzlekeds, s ma mr csak hrom vidki vrosban (Debrecen, Miskolc, Szeged) mkdik. Debrecenben s Szegeden trolibuszok is zemelnek, de a helyi kzlekedsi ignyek tlnyom rszt autbuszok elgtik ki.
A hajzs fejldst a XX. szzadban kt f folyamat jellemzi. Egyfell a szemlyszlltsbl a hajzs mint kzlekedsi tevkenysg nagyrszt kiszorul, elssorban idegenforgalmi, turisztikai, szabadid-eltltsi tevkenysgknt marad fenn, kzlekedsi jelentsge inkbb csak a rv- s kompkzlekedsnek van. A mg fennmarad tvolsgi kzlekedsben a szrnyashaj hasznlatos, de a menetrendszer szemlyhajzs ma mr inkbb csak regionlis s helyi jelentsg.
Az rufuvarozsban a hajmretek nvekedse jellemz, klnsen a tankerek esetben, amelyek jelentsge a kolajkrzis idejn klnsen megntt. Az els szupertankert Japnban 1966-ban bocstottk vzre tbb, mint 150.000 BRT befogadkpessggel. A hajparkon belli specializlds is megfigyelhet, s egyre n a kombinlt fuvarozsban fontos kontnerhajk szma s jelentsge. A hajzshoz kapcsoldan lnyeges folyamat, hogy a nagy tengeri s folyami kiktk egyre inkbb komplex szolgltatsokat nyjtanak, a kzlekedsin tlmenen kereskedelmi, ipari, adminisztrcis s egyb szolgltatsokat is nyjtanak, logisztikai kzpontokk vlnak.
A vzi kzlekedsben a jrmmeghajtsban ma is a dzelmotor a meghatroz, mivel az atommeghajts csak a hadihajkon terjedt el. A navigci szempontjbl dnt fontossg radar mr az 1940-es vekben elterjedt, az 1970-es vekben pedig mr belp a mholdas navigci, majd a helymeghatrozs is (GPS-rendszer).
A magyar hajzsban az I. vilghbor utn a dunai hajzs volt meghatroz fontossg, de a 30-as vekben – a magyar ipar termkeinek bzisn – mr kifejldtt s igen fontoss vlt a Duna-tengeri hajzs, ami egyttal a Trianon utn megsznt tengerhajzs jraledst is jelentette. Ezt segtette el, hogy 1928-ban forgalomba helyeztk a Budapest-Csepeli Nemzeti- s Szabadkiktt, amely rvn a dunai forgalom elltsa mellett Budapest jogilag tengeri kiktv vlt. Megalaptottk a Duna-Tengerhajzsi Rszvnytrsasgot (DTRT) is.
A Duna-tengeri hajzs vtizedeken keresztl nagy szerepet jtszott a magyar klkereskedelmi forgalom elltsban, az orszg fizetsi mrlegnek javtsban. A II. vilghbor utn a hajzst magyar-szovjet vegyes vllalat, az MSZHRT, majd 1954-tl a MAHART vgezte, s ksbb ennek rsze lett a DTRT is. A 70-es vektl a folyami s a tengeri hajzs fokozatosan elklnlt, a Duna-tengerjr hajkat kivontk a forgalombl, viszont ekkor jelentsen fejldtt a tengerhajzs, amely a cscsteljestmnyt 1990-nen rte el. A 90-es vekben viszont a magyar tengerhajzs leplt s gyakorlatilag megsznt. A folyami hajzs is cskken-stagnl teljestmnyt kpes csak felmutatni, fejldst – a forrshiny mellett – a jugoszlviai esemnyek s a szlovk-magyar Duna-szakasz hajzhatsgi felttelei is akadlyozzk, mikzben az elkszlt (1992) Duna-Majna-Rajna csatorna lehetv s szksgess tette ezt a fejdst. Az nllsodott balatoni hajzs idegenforgalmi szerepe tovbbra is jelents.
A kzlekedsi algazatok kztt a legfiatalabb lgi kzlekeds fejldse volt a legnagyobb mrtk a XX. szzadban. Az I. vilghbor befejezse utn a polgri kzlekeds gyors fejldsnek indult. Bebizonyosodott, hogy a lghaj nem igazn alkalmas tmeges hasznlatra. A fggleges felszllsra alkalmas helikopter kifejlesztsben (1929) Asbth Oszkr volt a fszerep, de ez sem a tmeges ignyek kielgtsnek lett az eszkze. A fmpts motoros merev szrny replgpek viszont egyre nagyobb tvolsgok biztonsgos thidalsra vltak alkalmass, konstrukcijuk s mszerezettsgk folyamatos fejlesztse rvn.
Az els tisztn fmtest utasszllt gp, a nmet Junkers F-13 volt 1919-ben, s jllehet ugyanabban az vben repltk t elszr (igaz, „csak” rorszg s j-Foundland kztt) az Atlanti cent, a tnyleges transzatlanti forgalom csak Charles Lindbergh sikeres replse (1927) utn indult be. Az amerikai replgpgyrt-ipar nagy sikere volt a Douglas DC-3 (Dakota), amely nagy biztonsgnak is ksznheten mind a mai napig a vilg legnagyobb darabszm tpus-szrijt rte el.
Az els gzturbins sugrhajtmves gp (Heinkel) 1939-ben plt, de gzturbins utasszllt csak 1950-ben lpett forgalomba (Comet IV., Anglia), s az igazi nagy sikert ezen a tren a Caravelle s a Boeing-707 jelentette 1958-59-ben. A nagy tvolsg forgalomban a szles trzs gpek (DC-10, Boeing-747, majd 767, Airbus-300, Il-62 s 76) megjelense hozott komoly sikert, forgalomnvekedst. A hangsebessget tllp gp mr 1947-ben ltezett, de kzforgalm jratokon elszr csak 1969-ben jelentek meg ilyenek (Concorde, Tu-144), s azta sem terjedtek el, alapveten magas kltsgeik, s gy raik miatt. Ma a vilg polgri replgp-piact dnten a Boeing s az Airbus versenye hatrozza meg.
A jrmvek fejlesztsvel egytt a replsirnyits tkletestse is mind fontosabb vlt. Ebben a radar alkalmazsa nyitott j korszakot 1940-tl, s a folyamatosan fejld rendszerek ma mr egyttesen is kpesek kiszolglni a polgri s a katonai replst.
Magyarorszgon a polgri kzforgalm repls 1918. jliusban, akkor mg a honvdsg mkdtetsben, a Budapest-Bcs jrat indtsval vette kezdett. A kt vilghbor kztt szmos lgiforgalmi trsasg alakult belfldi s nemzetkzi forgalomra egyarnt, kzlk tbb csak egy-egy jratot zemeltetett. Ezek kzl jelentsebbnek szmtott az 1922-ben megalakult AEROEXPRESS, valamint az ugyanazon vben ltrejtt MALRT (Magyar Lgiforgalmi Rt), amely tlses Fokker gpeivel eleinte Bcsbe s Belgrdba indtott jratokat, de a II. vilghbor kitrsig hlzata 4000 km fl ntt s gpparkjban a korszer Junkers gpek dominltak. Igen fejlett, npszer s eredmnyes volt a magyar sportrepls is, vitorlz s motoros gazatban egyarnt.
A replterek kezdett tbbnyire a katonai gyakorlterek jelentettk, az els kzforgalm replteret Mtysfldn hoztk ltre. Az akkori viszonyok kztt korszernek szmt budarsi repltr 1937-ben nylt meg, s 1950-ig ez elgtette ki a magyar polgri lgiforgalom kzpontjnak ignyeit.
A magyar lgi kzlekeds a II. vilghbor rombolsai utn, tovbbra is Budars kzponttal 1946. oktberben kelt ismt letre. A Magyar-Szovjet Lgiforgalmi Rt (MASZOVLET) a DC-3 alapjn gyrtott Li-2 gpekkel indtotta jratait, amelyek – 1950-tl mr Budapest-Ferihegy repltrrl – a fvrost 10 vidki vrossal ktttk ssze, s transzverzlis jratok is lteztek. A belfldi lgiforgalom 1969-ben sznt meg. A MASZOVLET 1954-ben vlt ismt magyar nemzeti lgitrsasgg MALV nven, amely az llami vllalati forma utn jelenleg ismt rszvnytrsasgi formban mkdik. Az tmeneti olasz rsztulajdon visszavsrlsa s sikertelen privatizcis ksrletek utn a MALV tiszta magyar tulajdon trsasgknt, a holland KLM-mel kiplt, egyelre meglehetsen laza partneri kapcsolatban, nem kis forgalmi s fknt pnzgyi nehzsgek kzepette zemel.
A MALV-bl 1973. janur 1-jvel vlt ki s alakult meg a ftevkenysgknt a lgiirnytst s repltr fejlesztsi, fenntartsi s zemeltetsi tevkenysget ellt Lgiforgalmi s Repltri Igazgatsg. AZ LRI kltsgvetsi rendszerben mkdtt. A 2002. janurjtl hatlyos tszervezs sorn megtrtnt a lgiirnytsi s a repltri tevkenysg sztvlasztsa. Elbbi llami feladatknt tovbbra is kltsgvetsi intzmny keretben folyik HungaroControl), mg a repltri tevkenysg profitorientlt trsasgi formban folytatdik (Budapest-Ferihegy Nemzetkzi Repltr Rt.).
A csvezetkes szllts jelentsge a kolaj s termkeinek eltrbe kerlsvel ntt annak ellenre, hogy a hatvanas vektl valamennyi kzlekedsi gazat klnsen fejlesztette technolgijt e termkek tovbbtsa rdekben (specilis tartlykocsik, tankerek). Magyarorszgon az els kolaj tvvezetk Lovszi s Csepel kztt mg a Magyar-Amerikai Olajipari Rt. (MAORT) beruhzsban 1939-ben plt ki, amin1948-tl fldgzszlltst is vgeztek. A II. vilghbor utn a szovjet kolajimportra pl energetika s vegyipar elltsnak biztostsra az 1960-1970-es vekben plt meg a Bartsg kolajvezetk, s ugyanilyen rendeltetssel a Testvrisg fldgzvezetk magyar szakasza. Az Adria kolajvezetket 1978-ban lltottk zembe.
A kzlekedssel egytt fejldtt a hrkzlsi rendszer, melyen bell a klasszikus postai szolgltatsok korszersd sznvonalon megvalsul vltozatlansga mellett a tvkzls XX. szzadi fejlesztse mszaki, gazdasgi s trsadalmi szempontbl egyarnt meghatroz jelentsg. A szikratvrbl kifejldtt vezetk nlkli msorszrsban a kereskedelmi rdiadk 1922-ben kezdtk meg szolgltatsaikat (USA, Anglia, Szovjetuni). A TV snek tekinthet elektronikus kptovbbtsra elszr Nmetorszgban kerlt sor 1931-ben, a gyakorlatban fontos 625 soros bonts kptovbbts tovbbfejlesztett vltozata az USA-ban 1941-ben kezdett mkdni. A msorszrsban ma mr meghatroz fontossg mholdas technika gyakorlati alkalmazsa 1962-ben a Telstar-1 amerikai mhold felbocstsval kezddtt. A fejlds sorn a geostacioner mholdak egyidejleg alkalmasak rdi, TV s tvbeszl sszekttets biztostsra is.
A tvbeszl szolgltats automatizlsval s gy terleti trhdtsval az egsz gazdasgi s trsadalmi fejldst meghatroz tnyezv vlt. A II. vilghbor utni, s fknt a legutbbi vtized rendkvl gyors technikai fejldse kvetkeztben a klnbz tevkenysgek (vezetkes s mobil tvbeszl, szemlyhv, adattovbbts, Internet, msorszrs, tvrszolglat) mindinkbb tfedik egymst, a szervezetek is globalizldnak, s a tvkzls s informatika – a pnzgyi szektor mellett – a vilggazdasgot s -politikt tszv legnagyobb erv vlt.
Magyarorszgon ez a fejlds a XX. szzad els felben mg kvette a nemzetkzi szintet. A magyar hradstechnikai ipar reprezentns cgei s azok szakemberei a vilg lvonalba tartoztak. A II. vilghbor utn azonban a fejlds nagy ksssel indult el, s ez a ksbbiekben is csak nehezen ledolgozhat htrnyt jelentett. A klfldi rdekeltsg cgek llamostsval a nemzetkzi kapcsolatok megszntek, s ez visszahatott az alkalmazsra is. Magyarorszg a tvbeszl-elltottsgot tekintve az eurpai rangsor vgn llt az 1980-as vek vgig. Az 1990. utni fejlds ezt az elmaradst csak rszben tudta behozni, a fejlds teme azonban gyors, klnsen a mobil telefonkszlkek elterjedsben. A jogi s gazdasgi szablyozs tovbbi korszerstst ignyel annak rdekben, hogy tvkzlsnk zavartalanul illeszkedhessen az eurpai rendszerbe, s elltottsg tekintetben is nemzetkzi sznvonal legyen, belertve az elektronikus tvkzlsi formk (Internet, adattovbbts, stb.) terlett is.
A rdiadsok Magyarorszgon 1923-ban kezddtek el, a televzis msorok pedig 1958-ban indultak meg. A TV-adsok terjesztsben az 1980-as vektl a mholdak jtszanak meghatroz szerepet. Magyarorszgon a rendszervlts utn kialakult – sokat vitatott mdia-trvny alapjn – a kzszolglati s a kereskedelmi TV-k rendszere, ami nemcsak politikai s tartalmi, hanem mszaki eltrseket is jelent (sugrzs mdja, vteli krzetek meghatrozsa, stb.)
|