OLD TIMES
Men
 
Letltsek
 
Linkek
 
 
Dokumentumok
Dokumentumok : Magyar villamosok trtnelme

Magyar villamosok trtnelme

  2004.09.24. 20:44

az anyag a http://villamos.budapest.hu/nza/qtipus/ oldalrl lett msolva

BKVT 418
Izs Zoltn
A 418-as, eredetileg D tpus motorkocsi jjptve a szentendrei mzeumban 1905 krli llapotban.

A Budapest Kzti Vasplyatrsasg 1896. mjus 30-n adta t els villamostott lvasti vonalt jpesten, ezutn 1898-ig a teljes hlzata villamos zemre lett talaktva. Ezzel kapcsolatban nagyszabs motorkocsi s ptkocsi beszerzsre kerlt sor, ekkor vsroltk a ksbbiekben Q tpusra egysgestett villamosokat is. A Q tpus 190 kocsival a BKVT legnagyobb sorozata lett. A villamosok szekrnyt a Schlick-Nicholson gyr illetve a Ganz gyr gyrtotta, a ksbbi talaktsokat a BKVT mhelye vgezte.

Az eredeti villamoskocsik kezdetben igen furcsa, robusztus alvzakkal rendelkeztek: rvid 1680 mm-es tengelytvolsg gynevezett Drezdai-alvzzal. Gyrtsuk idejn ugyanis mg nem alkalmaztk a ksbb a magyar villamosvaston elterjedt bell tengelyeket. A villamosvonalakon jellemz vsugarak viszont megkveteltk merev tengelyvezetsnl a rvid tengelytvot, ellenkez esetben a jrmvek knnyen bekeldhettek volna a kanyarokban. A D s D' tpus alvzai rszben az A s B tpus all kiptettek voltak, mivel azok a hosszabb szekrny kocsik ilyen szk tengelytvval ersen billegtek. A villamosok als- s felsvezetkes ramszedkkel rendelkeztek, motortpusuk a Siemens gyrtmny 20 LE-s B 17/30-asok voltak. Az egymotoros kocsikon a kt tengelyt lnchajts kztte ssze. A ktmotoros jrmveket eredetileg ptkocsi vontatsra terveztk. Ezzel a villamos berendezssel a villamosok elrtk az akkori engedlyezett maximlis sebessget: 25 km/h-t, st hegyi vonalakkal is megbrkztak. A Q tpuson eredetileg nem volt lgfk, a Bcker fket az 1900-as vek elejn szereltk fel az sszes kocsira.

Az albbiakban az ttekinthetsg kedvrt tbb-kevsb idrendben vannak felsorolva az egyes tpusok beszerzsei, illetve talaktsai, jellegzetes kls ismertetjegyeikkel. Az talaktsok sorn a kocsik (a H kocsik ptse kivtelvel) megtartottk az eredeti plyaszmukat. A vesszs tpusjelzsekkel elltott kocsik csak az utastrben trtek el az alaptpustl: ezekben mindkt oldalon hosszpad volt, mg a vessz nlkl jellt tpusban az egyik oldalon keresztpadok voltak.
 
  • 1896-ban 10 nyitott peronos ptkocsit (91-100), 20 nyitott szekrnyes nyri ptkocsit (101-120) s 10 zrt peronos ptkocsit (131-140) vettek. Azonban ezidtjt inkbb motorkocsikra volt szksg, a ptkocsis zem mg elgg korltozott volt. Ezrt egy vre r elkezdtk ezen ptkocsik talaktst.
  • 1897-ben a ptkocsikat egymotoros motorkocsikk ptettk t: a 10 nyitott peronos jrm vgt bevegeztk; a 20 nyri ptkocsi alvzra j zrt szekrny kerlt. Ez a 40 kocsi (91-120, 131-140) lett a BKVT C motorkocsitpusa. A kocsik hat oldalablakkal s tetvilgtval rendelkeztek.
BKVT 137, 97, 100
Ktfle ptkocsi jpest kocsisznben (137, 97, 100).
A ptkocsikat motorizltk, de mindhrom motorkocsibl a '20-as vekben ismt ptkocsi lett (5436, 5406, 5409). Az elst 1942-ben selejteztk, a msodik 1954-ben zdra kerlt, a harmadik Ck 206-os MV plyaszmmal Bkscsabn kzlekedett tovbb.
  • 1898-ban a 20 alvz nlkl maradt nyri szekrny (101-120) al j egymotoros alvz kerlt. A jrmveket tszmoztk az ekkor sorrendben kvetkez 464-483 plyaszmokra. Ez lett a BKVT H tpusa, egy teljesen nyri szekrny motorkocsi. Emiatt termszetesen tetvilgtval s ablakok feletti szellztetvel nem rendelkeztek.
BKVT 101
A  101 -> 464-es H tpus kocsin mg nem vltoztattk meg a szekrny plyaszmt. A 464-est mg lthatjuk albb mozgtengelyesre alaktva.
  • 1897-98-ban j egymotoros motorkocsikat vsroltak: 23 db. D s D' tpus motorkocsit (401-421, 462, 463). Ezek a C tpussal megegyezen hatablakos szekrnyek voltak tetvilgtssal (egy kivtellel - a 462-es mr ngyablakos szekrny lett).
  • 1898-ban vsroltak 20 motorkocsit enyhn megnvelt tengelytv (1800 mm) drezdai alvzas, ktmotoros (ptkocsi vontatsra alkalmas), ngyablakos kivitelben. Ez lett az M tpus (141-160).
BKVT 404
A 404-es D tpus jrm eredeti drezdai alvzzal. 
A villamost ptkocsiv alaktottk t 1927-ben (5443), majd 1955-ben eladtk a szegedi GV-re: itt Cak 212-es lett.
  • 1898-ban 40 db. szintn ngyablakos szekrny nvelt tengelytv, de egymotoros villamost vsroltak: az E s E' tpust (422-461).
  • Utols j beszerzsknt 1898-1900 kztt 67 db. D s D' egymotoros tpust vsroltak (484-550). Ezek szintn ngyablakos, rvidebb (1680 mm) tengelytv drezdai alvzas kocsik voltak, tetvilgt szerkezetk azonban megvltozott: a peron fl benyl, a homlokfalra rhajltott kivitelben kszltek el.
BKVT 4_2
Egy (majdnem biztosan) E tpus kocsi 1903-bl.
  • 1905-1906 kztt az sszes C, D, D', E, E', M kocsit talaktottk bell tengelyre. A 185 db. ktmotoros villamos kapta a Q tpusjelet, 5 jrm (94-96, 99-100) egymotoros maradt (Q1-es tpus - ezeket 1912-ig szintn ktmotoross alaktottk). Egyben tbb kocsin motorcsere illetve talakts is trtnt, a B 17/30 motorok helyre nagyobb teljestmny SH illetve Uni motorok kerltek.
BKVT 510
A mozgtengelyesre tptett 510-es Q (volt D') tpus jrm. 
Ez a jrm 1389-es szmon kerlt a BSzKRt. llomnyba, majd ptkocsiv alaktottk (5368 majd 5348). 1957-ben eladtk Debrecenbe (DKV 149), ahol 1967-ig kzlekedett.
  • 1907 eltt a H tpus al is mozg tengely kerlt, ekkor vltozott tpusjele H1-re, majd 1911-15 kztt ktmotorosra lettek alaktva SH motorokkal (H3 tpus). Plyaszmuk tovbbra is 464-483 maradt.
BKVT 464
A fentebb lthat (volt 101-es) 464-es H tpus villamos mozgtengelyesen. 
A kocsi ksbb 1700-as plyaszm lett, majd ptkocsiv alaktottk (5480), s Miskolcra kerlt (MKV 100). Itt 1960-ban selejteztk.

Rszletes llomny adatok a Q tpusra egysgestett jrmvekrl
Rszletes llomnyi adatok a H tpusrl
BKVT 138
BKVT 418
A BKVT 138-as motorkocsija a Klvin tren, a Npliget-lli t-Klvin tr viszonylaton.  A kp kszltnek idejn adhattk t az tptett s alsvezetkesen villamostott vgnyhlzatot.
A BKVT 138-as motorkocsi 1927-ben ptkocsi lett (5437), majd 1955-ben a bkscsabai kisvastra kerlt (Cak 218). Jelenleg Ba 42-es szmon a nagycenki mzeumvaston zemel.
Ez a felvtel a BKVT 418-as villamost brzolja, az egyik klterleti felsvezetkes vonalon, taln a Kbnyai ton. Ez a kocsi van ma killtva Szentendrn.
A 418-as D tpus kocsi 5457-es szmon lett ptkocsi a '20-as vekben, majd 1954-ben az ONV-re kerlt (16). Miutn 1987-ben felkutattk, ezt a kocsit alaktottk vissza Q tpus llapotra.
BKVT 477
BKVT 519
A H tpus kocsik knnyen megismerhetk tetszerkezetkrl. A kpen a 477-es plyaszm kocsi lthat, a Keleti plyaudvar eltti vgnydzsungelben.
A 477-es motorkocsi 1713-as szmot kapott, majd 1948-ban 5493-as szmon ptkocsi lett. 1951-ben kerlt Miskolcra (MKV 107).
A villamosvasutak az els vtized sorn tbbszr kisrleteztek letment kszlkekkel. A kpen az 519-es motorkocsi lthat egy hlszerkezettel.
Ez a kocsi 1398-as szmot kapott a BSzKRt. idejn, majd 1947-ben ptkocsiv alaktottk (5375 -> 5335). 1957-ben Debrecenbe kerlt ptkocsinak (DKV 147).


A Q s H tpus a BSzKRt idejben

A Q kocsik szmra a BSzKRt az 1200-1400-as sorozatot jellte ki, azonban az 1200-as sorozatot vglis nem adtk ki, mivel az oda sznt jrmveket ptkocsikk alaktottk t. A ptkocsiv alaktssal valsznleg a mg zemel kisteljestmny B 17/30-as motorokat is kiselejteztk. Sok alkatrszket szabvnyostottk - a lpcsket s az ajtkat lecserltk, letment keretet szereltek fel rjuk, stb. Az egyes altpusok a kvetkez plyaszmokat kaptk:
 
  • 1925-27-ben a volt C tpus jrmveket (91-120, 131-140) s majdnem az sszes hatablakos volt D kocsit (401-420) ptkocsiv alaktva 5400-5439, 5440-5459-es plyaszmon kzlekedtettk.
5434
Az 5434-es ptkocsi Hungria kocsisznben.
Ez a kocsi 1955-tl a Bkscsabai kisvaston kzlekedett, Cak 217-es szmmal.
  • A volt M tpus motorkocsik (141-160) 1300-1319-es plyaszmokat kaptak.
1301 (23)
A Hsk tern a '20-as vekben az 1301-es
(volt M tpus 142-es) motorkocsi egy R2-es ptkocsival. 
A jrm vgig motorkocsi maradt, 1301-> 1360II, majd 1956-ban Debrecenbe kerlt DKV 53 -> DKV 73 -> DKV 36, 1963-ban selejteztk.
  • A volt E tpus villamosok s hrom D tpus jrm (421-463) 1320-1362-es plyaszmokat kaptak. Az 1333-1362-es kocsikat 1938-ban hegyiplysra alaktottk: kettstekercsels snfket, valamint biztonsgi fkkapcsolst szereltek fel rjuk. Az 1320-as s 1362-es motorkocsik hatablakos szekrnyek voltak - csak ezek a hat oldalablakos jrmvek maradtak meg motorkocsinak, a tbbi ptkocsi lett.
  • A 484-550-es plyaszmsorozat volt D tpus kocsik az 1363-1429-es plyaszmokat kaptk.
1345
Az 1345-s (volt E tpus 446-os plyaszm) 
motorkocsi Szpilona kocsisznben, hegyiplysra 
tptve. A felvtel a II. vilghbor alatt kszlt.
Ez a villamos a Kispesti kocsiszntzben elgett.
  • 1919-ben a 474-es H3-as tpus villamost prbakppen zrt oldalfallal s ablakokkal lttk el, majd 1924-ben a teljes sorozatot zrtszekrnyv alaktottk. A BSzKRt a hsz kocsinak az 1700-1719-es plyaszmot adta. A kocsik jellegzetessge maradt, hogy tovbbra sem voltak sem szellztetvel, sem tetvilgt szerkezettel elltva.
17__ (23)
Egy H3 tpus motorkocsi a Hsk tern egy R2-es ptkocsit vontat, a '30-as vekben, a 23-as vonalon.

Ikrests a BSzKRt idejn: "Gizi s Zsuzsi"

1393+1394
1402+1403
Az  1393+1394-es ikerkocsi (Gizi).
Az 1402+1403-as ikerkocsi (Zsuzsi).

1938-tl a BSzKRt mrnkei ksrletezsbe fogtak, tbb ikerkocsit is gyrtottak klnbz jelleg tvkapcsols vezrlssel elltva. A prbkhoz nem csak Q tpus kocsikat hasznltak fel. A kvetkez megoldsokkal kszltek ikerkocsik:

  • Ngymotoros kzvetlen kapcsols ikerkocsi: a kapcsolsi elv lnyeges talaktsa nlkl, kt-kt motor az eredeti ramkrben prhuzamosan volt bektve egy motor helyre. A konstrukci problmja az volt, hogy a biztonsgos villamosfkezshez legfeljebb csak kt motor lehet egy ramkrben, gy az esetleges zavar elkerlse vgett egy segdhenger a fkezskor inkbb lekapcsolta a hts kocsit.
  • A 3500-asokhoz (s a ksbbi UV-khez) hasonl tvkapcsols: itt is megmaradt az eredeti kapcsolsi sma, azonban az ersramot kapcsol kontroller helyett a menetkapcsol kisfeszltsget kapcsolt. A kapcsol vezrelte jelek pedig egysgkapcsolkat (kontaktorokat) mkdtettek mindkt kocsiban.
  • Az Adl (BLVV 25+26) konstrukcija: a hts motorkocsiban egy szervhenger lemsolta az els motorkocsi kontrollermozgst (ez a konstrukci valsznleg kizrlag az Adlon zemelt).
  • Monterose-tvkapcsols: a hts kocsi egy vezetken keresztl sszehasonltotta a menetramt az els kocsival, s addig tekerte egy szerv a hts kontrollert, amg a kt kocsiban azonos menetram nem ment.
A Monterose tvkapcsolst alkalmaztk 1940-ben az 1404+1405 ksrleti ikerkocsin, ezt az ikerprt azonban 1942-ben sztszedtk. Az els ktfle tvkapcsolst alkalmaztk 1938-39-ben a Gizi (1393+1394) s a Zsuzsi (1402+1403) becenev tjrs ikerkocsikon. A Gizi volt eredetileg a kontaktoros tvkapcsols, azonban 1940-ben ezt a kocsit is talaktottk ngymotoros kzvetlen kapcsolsra). A Q kocsik talaktsai kztt kszlt egy kisebb tengelytvolsgra talaktott ksrleti motorkocsi is (1415).

A Gizin s a Zsuzsin a hbor utn megszntettk a kt kocsi kztti tjrt, amikor mr mindegyik vglegesen ngymotoros kzvetlen kapcsols volt. Az ikerkocsi kialaktsok kzl ezt a konstrukcit alkalmaztk a hbor utni ikrestsekkor, mivel ez volt a legegyszerbb, a legkevesebb j alkatrsz beptst ignyl kialakts - a hbor utni alkatrszhiny ezt tette a legfontosabb szempontt. Ilyen ngymotoros kivitellel ikrestettk a Q kocsik mellett az N (1100-as) s S (1800-as) tpus villamosokat is.


1941-es mszaki adatok

 
Q motorkocsi 
Q motorkocsi 
Ikerkocsi 
H3 motorkocsi 
ptkocsi 
plyaszmok 
1300-1324 
1367,1368
1410-1429 
1325-1366 
1369-1392 
1395-1401 
1406-1409
1393+1394 
1402+1403
1404+1405
1700-1719 
5400-5459 
darabszm 
46** 
77 
20 
59** 
tkzk kztti hossz 
8280 mm 
8280 mm 
2x8280 mm 
8340 mm 
8280 mm 
szlessge 
2250 mm 
2250 mm 
2250 mm 
2250 mm 
2250 mm 
tmege 
10000 kg 
10000 kg (*) 
10400 kg 
9600 kg 
6400 kg 
tengelytv 
3060 mm 
3060 mm 
3060 mm 
3060 mm 
3060 mm 
motorok 
SH 
U (Uni) 
(korbbi jele GE 58) 
U (Uni) 
(korbbi jele GE 58) 
SH 
teljestmnye 
2 x 30 LE 
2 x 37 LE 
(2+2) x 37 LE 
2 x 30 LE 
lhelyek 
19
19 
2 x 17 
16 
21 
fk 
emelentys kzifk 
Bcker lgfk 
villamosfk 
emelentys kzifk 
Bcker lgfk 
villamosfk 
(* snfk) 
emelentys kzifk 
Bcker lgfk 
villamosfk 
emelentys (?) kzifk 
Bcker lgfk 
villamosfk 
emelentys kzifk 
Bcker lgfk 
* - Az 1333-1362-es hegyiplys, ezek nslya 10500 kg. 
** - Az 1302, 5444-es 1941 dec. 31-ig selejtezve.
Rszletes llomny adatok a Q tpusra egysgestett kocsikrl
Rszletes llomnyi adatok a H tpusrl
1300 (8)
hatablakos
Az 1300-as motorkocsi a Vigad eltt.
Az 1300-as kocsit 5320-as szmon ptkocsiv alaktottk, majd Debrecenbe kerlt (DKV 135).
Klnleges ez a fot, mivel mr a BSzKRt. fnyezst figyelhetjk meg ezen a hatablakos Q motorkocsin. A kp vagy a kt hatablakosnak megmaradt kocsi egyikt brzolja, vagy mg a ptkocsiv talaktsok eltt kszlt.
1925, Q kocsik
1406 (25)
A kp a Nmetvlgyi ton kszlt 1925-ben, az 59-es villamos kettsvgnyra val tptsekor. A vonalon a kp szerint prban jrtak ez idben a Q tpus villamosok.
Az 1406-os kocsi a Hermina t s az Ajtsi Drer sor sarkn, a '40-as vekben.
Az 1406-ost ptkocsiv alaktottk (5381 -> 5343), ez Miskolcra kerlt (MKV 123).
Moszkva tr, Q tpus
1348 (81)
A Moszkva tr a '40-es vekben, sznesben. Kzepen egy hegyiplys Q kocsi, a 81-es Zugligeti vonalon.
A 81-es vonal msik vgllomsa, a hegyiplys 1348-as motorkocsival.
Ez a kocsi elpusztult a hborban.
Gizi tjr
Blaha Lujza tr (27)
A kpen Gizi nev "csukls" villamos tjrja lthat (1393+1394) valsznleg a Kiskrton, a 61-es vonalon.
A 27-es villamos ptkocsija egy 5400-as hatablakos Q kocsi. A '20-as vekben kszlt kpen a Blaha Lujza tren zembe helyezett kamps rddal zemeltethet fnyjelz kszlk is lthat.


A II. vilghbor alatt s utn

A II. vilghbor utn hbors srltknt 14 motorkocsit s egy ptkocsit selejteztek. A kispesti kocsiszntzben elpusztult 6 tovbbi Q tpus motorkocsi is. Az 1945-ben selejtezett jrmvek kzl hrom motorkocsibl gynevezett csarnoki kocsit ksztettek: a vsrcsarnokokhoz vasti vgnyokat fektettek, s tbbek kztt ezeket a kocsikat is lelmiszerszlltsra hasznltk. Kt fedett s egy ablakmagassgig lebontott szrkre festett kocsi zemelt, ezek ksbb szablyos nyitott teherkocsiv lettek tptve.

A hbor utn a korszertlen motorkocsik kzl 1947-tl csak a hegyiplysakat terveztk meghagyni, a tbbit ptkocsiv kvntk alaktani. Azonban a vonerhiny miatt mgiscsak tbb villamos megmaradt motorkocsiknt:

  • a hbort tvszel 23 hegyiplys villamos (1333-1362 -> 1300-1322) egszen 1956-ig kzlekedett;
  • ezen fell 1323-1329-es plyaszmon kzlekedett ht megmaradt nem hegyiplys Uni motoros kocsi 1955-56-ig;
  • az SH motoros jrmvek kzl 1360-1366 plyaszmra szmozva kzlekedett 1955-ig ht tovbbi motorkocsi;
  • az 1363-1428-as villamosok kzl a Gizin s Zsuzsin fell kszlt 12 ikerpr (tbbszri tszmozs utn) 1400-1427-es plyaszmon. 1949-1958 kztt jrtak Budapesten.
  • A tbbi kocsit a tervezettnek megfelelen ptkocsiv alaktottk. A jrmvek (szmtmrts s elads utn) 5320-5356-os plyaszmot viseltek, s 1957-ig kzlekedtek Budapesten.
  • Az 1700-as tpus villamosok kzl kilencet (?) 1944-ben ptkocsiv alaktottk az 5480-5499-es plyaszmcsoportba szmozva 1944-ben. 1945-47-ben a maradk motorkocsik kzl t klcsnben volt Miskolcon, azonban a kispesti kocsiszntz utn ezek a motorkocsik visszakerltek Budapestre. 1948-49-ben vgl az sszesbl ptkocsi lett, majd 1949-51-ben Miskolc tvette a vilamosokat.
1941-ben az 5407, 5408 s az 5425, 5426-os ptkocsikbl kt ikerptkocsit ptettek. A ptkocsik kz lland merev csatlrudat ptettek, st a msodik pr kz egy nyitott tjr is kszlt. A kocsik zld sznre festve a Csepeli-Pacsirtatelepi HV vonalon kzlekedtek. 1949-ben ezeket a jrmveket a HV t is vette P XVI Q tpusjellel, eredeti BSzKRt-s plyaszmukon. 1952-ben a Budafoki vonalcsoporttal a kt ikerptkocsi visszatrt az FVV-hez, aztn 1953-ban eladtk ket zdra.

Idkzben a ptkocsik tbbsge, majd a motorkocsik is selejtezs helyett vidkre kerltek. 1958-ban volt utoljra Budapesten szemlyforgalomban a Q tpus. Sok jrm vidken azonban nem kerlt forgalomba, vagy csak egy-kt vig kzlekedett selejtezskig.

Mhelykocsinak lett minstve hrom volt hegyiplys villamos, 7400-7402-es plyaszmon. A 7402-esnek -az egyik oldaln- kzpen egy ajtt is vgtak az oldalfalba rakods cljra.
 

1316 (40)
1404+1405 (9)
John H. Price
Az 1316-os hegyiplys Q kocsi az '50-es vekben, Pestimrn.
1355 -> 1316II
Az 1404+1405-s ikerkocsi (eltte 1369, 1381-es motorkocsi) a Krtren 1956-ban.
A jrm 1959-ben 91+92-es plyaszmon kerlt Debrecenbe, ahol 1961-ig kzlekedett.
5347
5453
Az 5347-es ptkocsi (eltte 1364 motorkocsi) Szva kocsisznben. 
tvtelt Debrecen tervezte, vgl azonban 1956-ban selejteztk.
A ptkocsiv alaktott 414-es D' tpus motorkocsi
5453-as plyaszmon 1950 krl. 
Ez a kocsi 1954-tl a MV GV-n kzlekedett Cak 224-es szmon.
7401
7402
A 7401 -es kocsi tanuljrmknt a Baross trnl, 1958 krl. Ez a kocsi szerepelt Szab Istvn Apa cm filmjnek villamosos jelenetben.
1336 -> 1302II -> 7401II
A 7402-es mhelykocsi Baross kocsisznben. A kocsi egyik oldalfalnak ajtajai le voltak zrva.
1347 -> 1309II -> 7402

    A Q tpus kiskocsik vidken

Rszletes llomny adatok a Q tpusra egysgestett kocsikrl
Rszletes llomnyi adatok a H tpusrl
    Miskolc
     
  • A volt H3 tpus villamosok mindegyike ptkocsiv ptve Miskolcra kerlt 1949-51-ben. Az 1949-ben iderkezett kocsik elsre 80-86-os szmot kaptak, majd az 1951-ben rkezett jrmvekkel egytt a 100-117-es plyszmokat kaptk meg. Ezeket a ptkocsikat 1959-60-ban selejteztk [7, 8].
  • 1949-ben 38-as szmon kerlt az MVV-hez s 57-58-as szmon az MDV-hez hrom Q tpus motorkocsi. Ezeket - egyes forrsok szerint - 1954-ben tadtk a DKV-nek. Az 57-58-as Debrecenben is ezt a szmot viseltk, ott 1956-ban selejteztk ott ket [7,8]. Azonban ms forrsok vitatjk a Miskolcrl Debrecenbe tads tnyt.
  • Miskolcra kerlt 1955-ben hat volt 5300-as ptkocsi, 120-125-s plyaszmmal. Ezek 1960-61-ig kzlekedtek [7,8].
MDV 58
MKV 124 (1)
Nagy Istvn Gygy
Az MDV 58-as motorkocsi mg 1949-ben kerlt Miskolcra, itt 1954-ig kzlekedett.
1395 -> MDV 58 -?-> DKV 58
A 124-es ptkocsi 1955-ben kerlt Miskolcra, 1961-ben selejteztk.
1368 -> 5351 -> MKV 124
MKV 111 (1)
Nagy Istvn Gygy
MKV 102
Kt volt H3-as motorkocsi  ptkocsiv alaktva a Tiszai-plyaudvarnl.  A 111-es 1949-ben kerlt Miskolcra, 1960-ban selejteztk.
1704 -> 5484 -> MKV 80 -> MKV 111
Az MKV 102-es ptkocsija a Szchenyi utcban.
1702 -> 5482 -> MKV 102

    Debrecen
Debrecen sok Q kocsit vett t, azonban a kocsik rossz mszaki llapota miatt tbb villamos rvid zemid utn selejtezsre vagy tptsre kerlt. Ez sorozatos tszmozsokkal jrt egytt, amit szinte lehetetlen nyomon kvetni. A rszleteket itt rdemes keresni, azonban mg gy tbb ellentmondsos adatot tartalmaz a tblzat [8].
  • Motorkocsik 1949-tl kerltek Debrecenbe. Az els az 1309, 1303 volt 41, 42-es plyaszmon. 1955-57-ben kerlt tbb motorkocsi Budapestrl ide: a motorkocsiknt megmaradt kocsik 36-45-s plyaszmak lettek. Ezeket a szl villamokocsikat 1963-ig selejteztk [8].
  • Az 1949-ben Debrecenbe kerlt 41, 42-es motorkocsihoz egy-egy J tpus (42II, 44) ptkocsit csatoltak, s vezrlptos szerelvnyknt kzlekedtek. 1955-ben a DKV 54-eshez (ex 1160) az 5319-es ptkocsit vezrlptkocsiknt csatoltk, ez a szerelvny 45+46 -> 75II+76II-osknt kzlekedett. Tovbbi hrom ilyen szerelvnyt alaktottak ki volt budapesti 1300-as motorkocsi s 5300-5400-as ptkocsi sszecsatolsval (51-54, 59-60). A vezrlptkocsis szerelvnyek kzl az utolst 1971-ben selejteztk. Vgl pedig egy vezrlkocsis szerelvnyt Pcsrl kaptak 1960-ban (95+96) [8].
  • Debrecenben az tvett szl motorkocsik egy rszbl ikerkocsi is kszlt: a volt 5300-as ptkocsikbl (49+50 -> 79+80), illetve 1957-ben volt hegyiplys motorkocsibl is (82, 84 -> 69+70) [8].
  • 1958-59-ben hat pr budapesti ikerkocsit is tvett a DKV, ezek 67-68, 83-92-es plyaszmak lettek. Az tvett ikerkocsik kztt volt a Gizi (87+88) s a Zsuzsi is (89+90). Az ikerkocsikat 1961-71 kztt selejteztk [8].
  • Volt Q tpus ptkocsibl 1955-57 kztt vett t Debrecen. Ezek a ptkocsik 132-151-es plyaszmon kzlekedtek. Ezek kzl a 137-es egy hatablakos (volt 5400-as) kocsi volt, a tbbi ngyablakos (volt 5300-as sorozat). A ptkocsikat 1969-ig lelltottk [8].
DKV 42
DKV 37
A 42III-es motorkocsi a debreceni kocsisznben. Ezt a volt hegyiplys villamost 1957-ben vettk t, s 1963-ban selejteztek.
1344 -> 1308II -> DKV 83 -> DKV 42III
A DKV 37-es motorkocsija, melyet 1959-tl szakszolglati llomnyba vettek, ezrt is alaktottak ki neki egy oldalfali rakodajtt. 1969-ig kzlekedett.
1343 -> 1307II ->  DKV 76 -> DKV 37
DKV 53+54
DKV 67+68 (6)
A DKV 53-as motorkocsi, az 54-es vezrlptkocsival. Ez az egyetlen szerelvny, amely hatablakos Q kocsikbl llt: a kt a BSzKRt-nl motorkocsiknt megmaradt hatablakos kocsi kzl az egyik lett az 5420-as ptkocsival sszekapcsolva. 1971-ben selejteztk.
(1362 -> 1322II ->) DKV 53 -> DKV 75III
(5420 -> DKV 5420 ->) DKV 54 -> DKV 76III
Egy volt budapesti ikerkocsi a 6-os vonal vgllomsn: a 67+68-as szerelvny. Ezt a villamost 1965-ben vontk ki a forgalombl.
(1363) -> 1340II -> 1410II -> DKV 67
(1390) -> 1341II -> 1411II -> DKV 68
DKV 79+80 (5)
Hans Lehnhart
DKV 89+90 (4)
Nyulas vgllomason a Debrecenben ikrestett 79+80-as plyaszm villamos. Mindkt jrm ptkocsiknt rkezett Debrecenbe, majd helyben szereltk fel ikerkocsinak. Az ikerkocsin csak egy szed zemelt.
(1314 -> 5332 -> 5322II ->) DKV 49 -> DKV 79; 
(1321 -> 5338 -> 5318II ->) DKV 50 -> DKV 80
A kp a 4-es villamos vrosi vgllomsn kszlt, a 89+90-es plyaszm szerelvnyrl. A hossz hts peronablakbl lthat, hogy ez a kocsi a Zsuzsi nev ksrleti ikerpr volt eredetileg. 
1402 -> 1332II -> 1402II -> DKV 89
1403 -> 1333II -> 1403II -> DKV 90
DKV 133 (1)

 

DKV 137 (1)
Hans Lehnhart
A DKV 133-as szm ptkocsija egy hromkocsis szerelvny vgn.
1426 -> 5361 -> 5331 -> DKV 133
A '60-as vekben egyetlen hatablakosnak megmaradt ptkocsi, a DKV 137-es, a Nagyllomsi hurokban.
5412 -> DKV 137

    Szeged
  • Szegedre 1957-ben kt volt hegyiplys Q motorkocsi kerlt, ezek 40-41-es plyaszmot kaptak. 1967-tl plyaszolglati clokra hasznltk ezeket a villamosokat, majd 1970-ben s 1968-ban selejteztk a kt kocsit [8].
  • Budapestrl 1958-59-ben t pr ikerkocsit vettek zembe. Szegeden ezek elszr 311-320-as szmot kaptak, majd 1960-tl 411-420-as plyaszmot viseltek. Selejtezskre 1963-70 kztt kerlt sor [8].
  • 1957-ben hrom Budapesten lelltott 5300-as ptkocsi kerlt zembe volt budapesti plyaszmukon (5330, 5344, 5345). Ezeket 1958-ban illetve 1964-ben vontk ki a forgalombl [8].
SzKV 41 (1)
SZKV 40+903
A 41-es motorkocsi egy 4700-as (R4-es) ptkocsival az 1-es vonalon, a Szchenyi tr hromvgnyos rszn.
1354 -> 1315II -> SzKV 41
A 40-es motorkocsi plyaszolglati llomnyban, a 903-as nyitott teherkocsival, Szeged plyaudvar eltt.
1340 -> 1305II -> SzKV 40
SzKV 312+311 (5)
SZKV 411+412 (7)
A Szchenyi tren, az 5-s vonal vgllomsn a 312+311-es  ikerkocsi - 1958-63 kztt jrt Szegeden.
(1420 -> 1470 ->) 1420 -> SzKV 311 -> SzKV 411
(1416 ->) 1421II -> SzKV 312 -> SzKV 412
Ugyanez az ikerkocsi a Dugonics tren, a 7-es villamos vonaln, immron 411+412-es szmmal.

    Pcs
Pcsre is kerlt Q kocsi: itt ptkocsiknt zemeltek. Elszr a budapesti 5442-es kocsi rkezett 1951-ben, egy N tpus villamossal, mely korbban a BKVT 48-as egyedi kialakts bizottsgi kocsija volt. Ez a kt kocsi egy szerelvnyben kzlekedett: a motorkocsi a 11-es, a ptkocsi 58-as szmot kapott [8]. A tbbi pcsi kocsihoz hasonlan a vgllomsokon a motorkocsi krljrta a ptkocsit.

1954-ben az 11-es motorkocsi budapesti feljtsa sorn az 5452-es ptkocsit kapcsoltk a motorkocsihoz, mely a PKV 61-es szmot kapta. A szerelvny ekkor vezrlptkocsis kialakts lett: a motorkocsi egyik menetkapcsoljt a ptkocsi peronjra helyeztk t. Ezzel elkerlhetv vlt a vgllomsi krljrs. rdekessg volt, hogy a 61-es ptkocsi tetvilgtjt a bizottsgi kocsihoz tettk hasonlv az tpts sorn: a peron fl hzd mdon alaktottk ki. Ilyen formban Budapesten hatablakos Q tpus villamos nem zemelt. Ezt a szerelvnyt 1960-ban 95+96-os szmon Debrecen zemltette tovbb 1965-os selejtezsig [8]. Az 1954-tl pr nlkl maradt 58-as Pcsett a Bacs Bla utcai remiz els vgnynak legvgn llt 1960-ig, a pcsi villamoskzlekeds megszntetsig [9].

PKV 61+11
Nagy Istvn Gygy
PKV 11+61
A 61-es Pcsen ikerkocsiv lett felszerelve (volt 5452-es ptkocsi). 1954-ben kerlt Pcsre
A 11+61-es szerelvny.

    Q tpus kocsik a MV Gazdasgi Vasthlzatn
Huszont volt 5400-as ptkocsit keskenynyomkzre alaktva a MV Gazdasgi Vasutaknak adtak el 1954-ben. Ezek kezdetben Bkscsabra, Szegedre s Kecskemtre kerltek, a ksbbiekben viszont tbbszr is vndoroltak a hlzatok kztt. A kttengelyesknt megmaradt jrmvek Ck 201-206-os, a forgvzasra tptett kocsik Cak 207-225-s plyaszmot kaptak elsre, majd sokat idvel tovbbszmoztak [8].
 
Bk 221 (Bkscsaba)
Nagy Istvn Gygy
Ba 54005 (Mezhegyes)
Lakos Rudolf
A bkscsabai kisvaston a Bk 221-es (ex 5435) ptkocsi.
A Ba 54005-s szemlykocsi, a Mezhegyesi GV-n (ex 5418 ?).

    Az zd-Ndasdi vast llomnyban
zd krnyknek vasthlzata mindig klnleges sznfolt volt Magyarorszgon, vegyesen norml s 1000 mm-es keskenynyomtv plykkal kiptve, egyes szakaszokon fogaskerek zemmel. A nagyvasti zemmel val kapcsolds s a szemlyforgalom miatt Bnrve s zd kztt mg 1887-ben norml nyomtvra plt t a vastvonal, m a megmaradt szakaszon (Borsodndasdig) keskenynyomtv vonal maradt, teherforgalommal. Ezen a vonalon 1953-ban szerveztek gzmozdonyvontats szemlyforgalmat a munksok szlltsra, ngy rnknt, napi hat indulssal. A forgalom 1972-ben sznt meg [4].

A szemlyforgalom lebonyoltsa rdekben a Q kocsik kzl 10 db. 5400-as kerlt a vastra, melyek kzl nyolcat vettek zembe 1954-ben (valsznleg ONV 9-16-os szmon) [4].
 

ONV 13
ONV 13 (autbuszvr)
Az ONV 13-as ptkocsija, zemben.
A 13-as szemlykocsit a selejtezse utn Nagyvisny s Ddestapolcsny kztt autbusz-vrknt hasznltk.

Hol tallhatak ma volt Q tpus kocsik?

zdon, az zd-Ndasdi Vast vonaln zemelt (tbbek kztt) ONV 16-os plyaszm szemlykocsija, ami trtnetesen a BKVT 418-as D tpus villamosa volt. Pnzgyminisztriumi tmogtsbl 1989-ben a jrm 1906-os korabeli llapotra lett jjptve. A kocsi teljesen zemkpes, st eredeti SH motorokat is talltak hozz. Jelenleg Szentendrn lthat killtva.

Nagycenken, a mzeumvasti szerelvnyben kt volt Q kocsi is be van sorozva. A vonatban a forgvzas Ba 42-es s a kttengelyes B 22-es az 5437 s 5438-as ptkocsi volt.

Ttkomlson volt killtva az FVV 5405-s (ex BKVT 96), mint B 52001 kisvasti szemlykocsi. Itt az idk sorn romos llapotba kerlt, a tetszerkezete be is rogyott. 2001 prilis 5-n elszlltottk innen a kirlyrti kisvastra, Paprtre, remlheten jvbeli feljtsra.
 

BKVT 418
B 52001 (Ttkomls)
Nmeth Zoltn Gbor
A 418-as az 1996-os mozdonypardn zemelt a felsvezetkkel el nem ltott vgnyon. A kocsi utasterben akkumultorokat helyeztek el.
A  B 52001-es szemlykocsi romos llapotban, 2001-es elszlltsa eltt Ttkomlson.
Ikva-hd
A nagycenki mzeumvonat az Ikva-hdon.
 rdekessgknt emltjk, hogy a fnykpen lthat els s negyedik kocsi a volt Q tpus villamoskocsi, de a kpen a msodik htablakos szemlykocsi is "rszben" villamoskocsi: Nyregyhzn zemelt, a Nyrvidki kisvast C 22-es szm kocsija volt. Ksbb MV Ck 521-es szmot kapott, s a nyregyhzi villamosptl vonatokba is valsznleg be volt osztva. Egy hasonl kocsi van killtva Szentendrn is.
Ba 42 (Nagycenk)
B 22 (Nagycenk)
Szab Sndor
A Ba 42-es ngytengelyes kocsi
A B 22-es kttengelyes szemlykocsi.

Ksztette: Nmeth Zoltn dm
Az oldalon kzlt adatok tjkoztat jellegek, a bizonytalan adatok esetn jellm kln a forrst.
Esetleges pontostsrt krem, forduljon e-mailben a szerzhz, vagy a webmesterhez!

Felhsznlt irodalom:
[1] - A 100 ves budapesti villamosvast trtnete (Lovsz Istvn tblzatai)
[2] - Ditmayer Ferenc: A Beszkrt villamos kocsiberendezsei
[3] - Jrmvek kimutatsa az 1941. vi december h 31-i llapot szerint
[4] - Vass Tibor: Az zdi iparvast trtnete
[5] - A fvros tmegkzlekedsnek masfl vszzada
[6] - Dr. Kubinszky Mihly, Lovsz Istvn, Villnyi Gyrgy: Rgi magyar villamosok
[7] - Berta Jzsef, Kertsz Istvn - 100 ves Miskolc vros tmegkzlekedse (Keller Lszl lektorlsval)
[8] - Keller Lszl adatai
[9] - dr. Kevey Balzs visszaemlkezse alapjn

Nnr)emhyhiםw^Nnr)emhyhiםw^

 
Id
 
 
Naptr
2024. Oktber
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Ltogatottsg
Induls: 2004-09-12
 

 
Zene
 
SZAVAZS!!!
Mitbl legyen tbb az oldalon?

Autkbl, jrmvekbl
Pinupokbl
Reklmokbl
Egyb kpekbl
Dokumentumokbl
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
hess
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!