OLD TIMES
Menü
 
Letöltések
 
Linkek
 
 
Dokumentumok
Dokumentumok : Magyar villamosok történelme

Magyar villamosok történelme

  2004.09.24. 20:44

az anyag a http://villamos.budapest.hu/nza/qtipus/ oldalról lett másolva

BKVT 418
Izsó Zoltán
A 418-as, eredetileg D típusú motorkocsi újjáépítve a szentendrei múzeumban 1905 körüli állapotában.

A Budapest Közúti Vaspályatársaság 1896. május 30-án adta át első villamosított lóvasúti vonalát Újpesten, ezután 1898-ig a teljes hálózata villamos üzeműre lett átalakítva. Ezzel kapcsolatban nagyszabású motorkocsi és pótkocsi beszerzésre került sor, ekkor vásárolták a későbbiekben Q típusra egységesített villamosokat is. A Q típus 190 kocsival a BKVT legnagyobb sorozata lett. A villamosok szekrényét a Schlick-Nicholson gyár illetve a Ganz gyár gyártotta, a későbbi átalakításokat a BKVT műhelye végezte.

Az eredeti villamoskocsik kezdetben igen furcsa, robusztus alvázakkal rendelkeztek: rövid 1680 mm-es tengelytávolságú úgynevezett Drezdai-alvázzal. Gyártásuk idején ugyanis még nem alkalmazták a később a magyar villamosvasúton elterjedt beálló tengelyeket. A villamosvonalakon jellemző ívsugarak viszont megkövetelték merev tengelyvezetésnél a rövid tengelytávot, ellenkező esetben a járművek könnyen beékelődhettek volna a kanyarokban. A D és D' típus alvázai részben az A és B típus alól kiépítettek voltak, mivel azok a hosszabb szekrényű kocsik ilyen szűk tengelytávval erősen billegtek. A villamosok alsó- és felsővezetékes áramszedőkkel rendelkeztek, motortípusuk a Siemens gyártmányú 20 LE-s B 17/30-asok voltak. Az egymotoros kocsikon a két tengelyt lánchajtás közötte össze. A kétmotoros járműveket eredetileg pótkocsi vontatására tervezték. Ezzel a villamos berendezéssel a villamosok elérték az akkori engedélyezett maximális sebességet: 25 km/h-t, sőt hegyi vonalakkal is megbírkóztak. A Q típuson eredetileg nem volt légfék, a Böcker féket az 1900-as évek elején szerelték fel az összes kocsira.

Az alábbiakban az áttekinthetőség kedvéért többé-kevésbé időrendben vannak felsorolva az egyes típusok beszerzései, illetve átalakításai, jellegzetes külső ismertetőjegyeikkel. Az átalakítások során a kocsik (a H kocsik építése kivételével) megtartották az eredeti pályaszámukat. A vesszős típusjelzésekkel ellátott kocsik csak az utastérben tértek el az alaptípustól: ezekben mindkét oldalon hosszpad volt, míg a vessző nélkül jelölt típusban az egyik oldalon keresztpadok voltak.
 
  • 1896-ban 10 nyitott peronos pótkocsit (91-100), 20 nyitott szekrényes nyári pótkocsit (101-120) és 10 zárt peronos pótkocsit (131-140) vettek. Azonban ezidőtájt inkább motorkocsikra volt szükség, a pótkocsis üzem még eléggé korlátozott volt. Ezért egy évre rá elkezdték ezen pótkocsik átalakítását.
  • 1897-ben a pótkocsikat egymotoros motorkocsikká építették át: a 10 nyitott peronos jármű végét beüvegezték; a 20 nyári pótkocsi alvázára új zárt szekrény került. Ez a 40 kocsi (91-120, 131-140) lett a BKVT C motorkocsitípusa. A kocsik hat oldalablakkal és tetővilágítóval rendelkeztek.
BKVT 137, 97, 100
Kétféle pótkocsi Újpest kocsiszínben (137, 97, 100).
A pótkocsikat motorizálták, de mindhárom motorkocsiból a '20-as években ismét pótkocsi lett (5436, 5406, 5409). Az elsőt 1942-ben selejtezték, a második 1954-ben Ózdra került, a harmadik Ck 206-os MÁV pályaszámmal Békéscsabán közlekedett tovább.
  • 1898-ban a 20 alváz nélkül maradt nyári szekrény (101-120) alá új egymotoros alváz került. A járműveket átszámozták az ekkor sorrendben következő 464-483 pályaszámokra. Ez lett a BKVT H típusa, egy teljesen nyári szekrényű motorkocsi. Emiatt természetesen tetővilágítóval és ablakok feletti szellőztetővel nem rendelkeztek.
BKVT 101
A  101 -> 464-es H típusú kocsin még nem változtatták meg a szekrény pályaszámát. A 464-est még láthatjuk alább mozgótengelyesre alakítva.
  • 1897-98-ban új egymotoros motorkocsikat vásároltak: 23 db. D és D' típusú motorkocsit (401-421, 462, 463). Ezek a C típussal megegyezően hatablakos szekrényűek voltak tetővilágítással (egy kivétellel - a 462-es már négyablakos szekrényű lett).
  • 1898-ban vásároltak 20 motorkocsit enyhén megnövelt tengelytávú (1800 mm) drezdai alvázas, kétmotoros (pótkocsi vontatásra alkalmas), négyablakos kivitelben. Ez lett az M típus (141-160).
BKVT 404
A 404-es D típusú jármű eredeti drezdai alvázzal. 
A villamost pótkocsivá alakították át 1927-ben (5443), majd 1955-ben eladták a szegedi GV-re: itt Cak 212-es lett.
  • 1898-ban 40 db. szintén négyablakos szekrényű növelt tengelytávú, de egymotoros villamost vásároltak: az E és E' típust (422-461).
  • Utolsó új beszerzésként 1898-1900 között 67 db. D és D' egymotoros típust vásároltak (484-550). Ezek szintén négyablakos, rövidebb (1680 mm) tengelytávú drezdai alvázas kocsik voltak, tetővilágító szerkezetük azonban megváltozott: a peron fölé benyúló, a homlokfalra ráhajlított kivitelben készültek el.
BKVT 4_2
Egy (majdnem biztosan) E típusú kocsi 1903-ból.
  • 1905-1906 között az összes C, D, D', E, E', M kocsit átalakították beálló tengelyűre. A 185 db. kétmotoros villamos kapta a Q típusjelet, 5 jármű (94-96, 99-100) egymotoros maradt (Q1-es típus - ezeket 1912-ig szintén kétmotorossá alakították). Egyben több kocsin motorcsere illetve átalakítás is történt, a B 17/30 motorok helyére nagyobb teljesítményű SH illetve Unió motorok kerültek.
BKVT 510
A mozgótengelyesre átépített 510-es Q (volt D') típusú jármű. 
Ez a jármű 1389-es számon került a BSzKRt. állományába, majd pótkocsivá alakították (5368 majd 5348). 1957-ben eladták Debrecenbe (DKV 149), ahol 1967-ig közlekedett.
  • 1907 elött a H típus alá is mozgó tengely került, ekkor változott típusjele H1-re, majd 1911-15 között kétmotorosra lettek alakítva SH motorokkal (H3 típus). Pályaszámuk továbbra is 464-483 maradt.
BKVT 464
A fentebb látható (volt 101-es) 464-es H típusú villamos mozgótengelyesen. 
A kocsi később 1700-as pályaszámú lett, majd pótkocsivá alakították (5480), és Miskolcra került (MKV 100). Itt 1960-ban selejtezték.

Részletes állomány adatok a Q típusra egységesített járművekről
Részletes állományi adatok a H típusról
BKVT 138
BKVT 418
A BKVT 138-as motorkocsija a Kálvin téren, a Népliget-Üllői út-Kálvin tér viszonylaton.  A kép készültének idején adhatták át az átépített és alsóvezetékesen villamosított vágányhálózatot.
A BKVT 138-as motorkocsi 1927-ben pótkocsi lett (5437), majd 1955-ben a békéscsabai kisvasútra került (Cak 218). Jelenleg Ba 42-es számon a nagycenki múzeumvasúton üzemel.
Ez a felvétel a BKVT 418-as villamosát ábrázolja, az egyik külterületi felsővezetékes vonalon, talán a Kőbányai úton. Ez a kocsi van ma kiállítva Szentendrén.
A 418-as D típusú kocsi 5457-es számon lett pótkocsi a '20-as években, majd 1954-ben az ONV-re került (16). Miután 1987-ben felkutatták, ezt a kocsit alakították vissza Q típusú állapotára.
BKVT 477
BKVT 519
A H típusú kocsik könnyen megismerhetők tetőszerkezetükről. A képen a 477-es pályaszámú kocsi látható, a Keleti pályaudvar elötti vágánydzsungelben.
A 477-es motorkocsi 1713-as számot kapott, majd 1948-ban 5493-as számon pótkocsi lett. 1951-ben került Miskolcra (MKV 107).
A villamosvasutak az első évtized során többször kisérleteztek életmentő készülékekkel. A képen az 519-es motorkocsi látható egy hálószerkezettel.
Ez a kocsi 1398-as számot kapott a BSzKRt. idején, majd 1947-ben pótkocsivá alakították (5375 -> 5335). 1957-ben Debrecenbe került pótkocsinak (DKV 147).


A Q és H típus a BSzKRt idejében

A Q kocsik számára a BSzKRt az 1200-1400-as sorozatot jelölte ki, azonban az 1200-as sorozatot végülis nem adták ki, mivel az oda szánt járműveket pótkocsikká alakították át. A pótkocsivá alakítással valószínűleg a még üzemelő kisteljesítményű B 17/30-as motorokat is kiselejtezték. Sok alkatrészüket szabványosították - a lépcsőket és az ajtókat lecserélték, életmentő keretet szereltek fel rájuk, stb. Az egyes altípusok a következő pályaszámokat kapták:
 
  • 1925-27-ben a volt C típusú járműveket (91-120, 131-140) és majdnem az összes hatablakos volt D kocsit (401-420) pótkocsivá alakítva 5400-5439, 5440-5459-es pályaszámon közlekedtették.
5434
Az 5434-es pótkocsi Hungária kocsiszínben.
Ez a kocsi 1955-től a Békéscsabai kisvasúton közlekedett, Cak 217-es számmal.
  • A volt M típusú motorkocsik (141-160) 1300-1319-es pályaszámokat kaptak.
1301 (23)
A Hősök terén a '20-as években az 1301-es
(volt M típusú 142-es) motorkocsi egy R2-es pótkocsival. 
A jármű végig motorkocsi maradt, 1301-> 1360II, majd 1956-ban Debrecenbe került DKV 53 -> DKV 73 -> DKV 36, 1963-ban selejtezték.
  • A volt E típusú villamosok és három D típusú jármű (421-463) 1320-1362-es pályaszámokat kaptak. Az 1333-1362-es kocsikat 1938-ban hegyipályásra alakították: kettőstekercselésű sínféket, valamint biztonsági fékkapcsolást szereltek fel rájuk. Az 1320-as és 1362-es motorkocsik hatablakos szekrényűek voltak - csak ezek a hat oldalablakos járművek maradtak meg motorkocsinak, a többi pótkocsi lett.
  • A 484-550-es pályaszámsorozatú volt D típusú kocsik az 1363-1429-es pályaszámokat kapták.
1345
Az 1345-ös (volt E típusú 446-os pályaszámú) 
motorkocsi Szépilona kocsiszínben, hegyipályásra 
átépítve. A felvétel a II. világháború alatt készült.
Ez a villamos a Kispesti kocsiszíntűzben elégett.
  • 1919-ben a 474-es H3-as típusú villamost próbaképpen zárt oldalfallal és ablakokkal látták el, majd 1924-ben a teljes sorozatot zártszekrényűvé alakították. A BSzKRt a húsz kocsinak az 1700-1719-es pályaszámot adta. A kocsik jellegzetessége maradt, hogy továbbra sem voltak sem szellőztetővel, sem tetővilágító szerkezettel ellátva.
17__ (23)
Egy H3 típusú motorkocsi a Hősök terén egy R2-es pótkocsit vontat, a '30-as években, a 23-as vonalon.

Ikresítés a BSzKRt idején: "Gizi és Zsuzsi"

1393+1394
1402+1403
Az  1393+1394-es ikerkocsi (Gizi).
Az 1402+1403-as ikerkocsi (Zsuzsi).

1938-tól a BSzKRt mérnökei kísérletezésbe fogtak, több ikerkocsit is gyártottak különböző jellegű távkapcsolású vezérléssel ellátva. A próbákhoz nem csak Q típusú kocsikat használtak fel. A következő megoldásokkal készültek ikerkocsik:

  • Négymotoros közvetlen kapcsolású ikerkocsi: a kapcsolási elv lényeges átalakítása nélkül, két-két motor az eredeti áramkörben párhuzamosan volt bekötve egy motor helyére. A konstrukció problémája az volt, hogy a biztonságos villamosfékezéshez legfeljebb csak két motor lehet egy áramkörben, így az esetleges zavar elkerülése végett egy segédhenger a fékezéskor inkább lekapcsolta a hátsó kocsit.
  • A 3500-asokhoz (és a későbbi UV-khez) hasonló távkapcsolás: itt is megmaradt az eredeti kapcsolási séma, azonban az erősáramot kapcsoló kontroller helyett a menetkapcsoló kisfeszültséget kapcsolt. A kapcsoló vezérelte jelek pedig egységkapcsolókat (kontaktorokat) működtettek mindkét kocsiban.
  • Az Adél (BLVV 25+26) konstrukciója: a hátsó motorkocsiban egy szervóhenger lemásolta az első motorkocsi kontrollermozgását (ez a konstrukció valószínűleg kizárólag az Adélon üzemelt).
  • Monterose-távkapcsolás: a hátsó kocsi egy vezetéken keresztül összehasonlította a menetáramát az első kocsiéval, és addig tekerte egy szervó a hátsó kontrollert, amíg a két kocsiban azonos menetáram nem ment.
A Monterose távkapcsolást alkalmazták 1940-ben az 1404+1405 kísérleti ikerkocsin, ezt az ikerpárt azonban 1942-ben szétszedték. Az első kétféle távkapcsolást alkalmazták 1938-39-ben a Gizi (1393+1394) és a Zsuzsi (1402+1403) becenevű átjárós ikerkocsikon. A Gizié volt eredetileg a kontaktoros távkapcsolás, azonban 1940-ben ezt a kocsit is átalakították négymotoros közvetlen kapcsolásúra). A Q kocsik átalakításai között készült egy kisebb tengelytávolságúra átalakított kísérleti motorkocsi is (1415).

A Gizin és a Zsuzsin a háború után megszüntették a két kocsi közötti átjárót, amikor már mindegyik véglegesen négymotoros közvetlen kapcsolású volt. Az ikerkocsi kialakítások közül ezt a konstrukciót alkalmazták a háború utáni ikresítésekkor, mivel ez volt a legegyszerűbb, a legkevesebb új alkatrész beépítést igénylő kialakítás - a háború utáni alkatrészhiány ezt tette a legfontosabb szemponttá. Ilyen négymotoros kivitellel ikresítették a Q kocsik mellett az N (1100-as) és S (1800-as) típusú villamosokat is.


1941-es műszaki adatok

 
Q motorkocsi 
Q motorkocsi 
Ikerkocsi 
H3 motorkocsi 
pótkocsi 
pályaszámok 
1300-1324 
1367,1368
1410-1429 
1325-1366 
1369-1392 
1395-1401 
1406-1409
1393+1394 
1402+1403
1404+1405
1700-1719 
5400-5459 
darabszám 
46** 
77 
20 
59** 
ütközők közötti hossz 
8280 mm 
8280 mm 
2x8280 mm 
8340 mm 
8280 mm 
szélessége 
2250 mm 
2250 mm 
2250 mm 
2250 mm 
2250 mm 
tömege 
10000 kg 
10000 kg (*) 
10400 kg 
9600 kg 
6400 kg 
tengelytáv 
3060 mm 
3060 mm 
3060 mm 
3060 mm 
3060 mm 
motorok 
SH 
U (Unió) 
(korábbi jele GE 58) 
U (Unió) 
(korábbi jele GE 58) 
SH 
teljesítménye 
2 x 30 LE 
2 x 37 LE 
(2+2) x 37 LE 
2 x 30 LE 
ülőhelyek 
19
19 
2 x 17 
16 
21 
fék 
emelentyűs kézifék 
Böcker légfék 
villamosfék 
emelentyűs kézifék 
Böcker légfék 
villamosfék 
(* sínfék) 
emelentyűs kézifék 
Böcker légfék 
villamosfék 
emelentyűs (?) kézifék 
Böcker légfék 
villamosfék 
emelentyűs kézifék 
Böcker légfék 
* - Az 1333-1362-es hegyipályás, ezek önsúlya 10500 kg. 
** - Az 1302, 5444-es 1941 dec. 31-ig selejtezve.
Részletes állomány adatok a Q típusra egységesített kocsikról
Részletes állományi adatok a H típusról
1300 (8)
hatablakos
Az 1300-as motorkocsi a Vigadó elött.
Az 1300-as kocsit 5320-as számon pótkocsivá alakították, majd Debrecenbe került (DKV 135).
Különleges ez a fotó, mivel már a BSzKRt. fényezését figyelhetjük meg ezen a hatablakos Q motorkocsin. A kép vagy a két hatablakosnak megmaradt kocsi egyikét ábrázolja, vagy még a pótkocsivá átalakítások elött készült.
1925, Q kocsik
1406 (25)
A kép a Németvölgyi úton készült 1925-ben, az 59-es villamos kettősvágányúra való átépítésekor. A vonalon a kép szerint párban jártak ez időben a Q típusú villamosok.
Az 1406-os kocsi a Hermina út és az Ajtósi Dürer sor sarkán, a '40-as években.
Az 1406-ost pótkocsivá alakították (5381 -> 5343), ez Miskolcra került (MKV 123).
Moszkva tér, Q típus
1348 (81)
A Moszkva tér a '40-es években, színesben. Közepen egy hegyipályás Q kocsi, a 81-es Zugligeti vonalon.
A 81-es vonal másik végállomása, a hegyipályás 1348-as motorkocsival.
Ez a kocsi elpusztult a háborúban.
Gizi átjáró
Blaha Lujza tér (27)
A képen Gizi nevű "csuklós" villamos átjárója látható (1393+1394) valószínűleg a Kiskörúton, a 61-es vonalon.
A 27-es villamos pótkocsija egy 5400-as hatablakos Q kocsi. A '20-as években készült képen a Blaha Lujza téren üzembe helyezett kampós rúddal üzemeltethető fényjelző készülék is látható.


A II. világháború alatt és után

A II. világháború után háborús sérültként 14 motorkocsit és egy pótkocsit selejteztek. A kispesti kocsiszíntűzben elpusztult 6 további Q típusú motorkocsi is. Az 1945-ben selejtezett járművek közül három motorkocsiból úgynevezett csarnoki kocsit készítettek: a vásárcsarnokokhoz vasúti vágányokat fektettek, és többek között ezeket a kocsikat is élelmiszerszállításra használták. Két fedett és egy ablakmagasságig lebontott szürkére festett kocsi üzemelt, ezek később szabályos nyitott teherkocsivá lettek átépítve.

A háború után a korszerűtlen motorkocsik közül 1947-től csak a hegyipályásakat tervezték meghagyni, a többit pótkocsivá kívánták alakítani. Azonban a vonóerőhiány miatt mégiscsak több villamos megmaradt motorkocsiként:

  • a háborút átvészelő 23 hegyipályás villamos (1333-1362 -> 1300-1322) egészen 1956-ig közlekedett;
  • ezen felül 1323-1329-es pályaszámon közlekedett hét megmaradt nem hegyipályás Unió motoros kocsi 1955-56-ig;
  • az SH motoros járművek közül 1360-1366 pályaszámra számozva közlekedett 1955-ig hét további motorkocsi;
  • az 1363-1428-as villamosok közül a Gizin és Zsuzsin felül készült 12 ikerpár (többszöri átszámozás után) 1400-1427-es pályaszámon. 1949-1958 között jártak Budapesten.
  • A többi kocsit a tervezettnek megfelelően pótkocsivá alakították. A járművek (számtömörítés és eladás után) 5320-5356-os pályaszámot viseltek, és 1957-ig közlekedtek Budapesten.
  • Az 1700-as típusú villamosok közül kilencet (?) 1944-ben pótkocsivá alakították az 5480-5499-es pályaszámcsoportba számozva 1944-ben. 1945-47-ben a maradék motorkocsik közül öt kölcsönben volt Miskolcon, azonban a kispesti kocsiszíntűz után ezek a motorkocsik visszakerültek Budapestre. 1948-49-ben végül az összesből pótkocsi lett, majd 1949-51-ben Miskolc átvette a vilamosokat.
1941-ben az 5407, 5408 és az 5425, 5426-os pótkocsikból két ikerpótkocsit építettek. A pótkocsik közé állandó merev csatlórudat építettek, sőt a második pár közé egy nyitott átjáró is készült. A kocsik zöld színűre festve a Csepeli-Pacsirtatelepi HÉV vonalon közlekedtek. 1949-ben ezeket a járműveket a HÉV át is vette P XVI Q típusjellel, eredeti BSzKRt-s pályaszámukon. 1952-ben a Budafoki vonalcsoporttal a két ikerpótkocsi visszatért az FVV-hez, aztán 1953-ban eladták őket Ózdra.

Időközben a pótkocsik többsége, majd a motorkocsik is selejtezés helyett vidékre kerültek. 1958-ban volt utoljára Budapesten személyforgalomban a Q típus. Sok jármű vidéken azonban nem került forgalomba, vagy csak egy-két évig közlekedett selejtezésükig.

Műhelykocsinak lett minősítve három volt hegyipályás villamos, 7400-7402-es pályaszámon. A 7402-esnek -az egyik oldalán- középen egy ajtót is vágtak az oldalfalába rakodás céljára.
 

1316 (40)
1404+1405 (9)
John H. Price
Az 1316-os hegyipályás Q kocsi az '50-es években, Pestimrén.
1355 -> 1316II
Az 1404+1405-ös ikerkocsi (elötte 1369, 1381-es motorkocsi) a Körtéren 1956-ban.
A jármű 1959-ben 91+92-es pályaszámon került Debrecenbe, ahol 1961-ig közlekedett.
5347
5453
Az 5347-es pótkocsi (elötte 1364 motorkocsi) Száva kocsiszínben. 
Átvételét Debrecen tervezte, végül azonban 1956-ban selejtezték.
A pótkocsivá alakított 414-es D' típusú motorkocsi
5453-as pályaszámon 1950 körül. 
Ez a kocsi 1954-től a MÁV GV-n közlekedett Cak 224-es számon.
7401
7402
A 7401 -es kocsi tanulójárműként a Baross térnél, 1958 körül. Ez a kocsi szerepelt Szabó István Apa című filmjének villamosos jelenetében.
1336 -> 1302II -> 7401II
A 7402-es műhelykocsi Baross kocsiszínben. A kocsi egyik oldalfalának ajtajai le voltak zárva.
1347 -> 1309II -> 7402

    A Q típusú kiskocsik vidéken

Részletes állomány adatok a Q típusra egységesített kocsikról
Részletes állományi adatok a H típusról
    Miskolc
     
  • A volt H3 típusú villamosok mindegyike pótkocsivá építve Miskolcra került 1949-51-ben. Az 1949-ben ideérkezett kocsik elsőre 80-86-os számot kaptak, majd az 1951-ben érkezett járművekkel együtt a 100-117-es pályszámokat kapták meg. Ezeket a pótkocsikat 1959-60-ban selejtezték [7, 8].
  • 1949-ben 38-as számon került az MVV-hez és 57-58-as számon az MDV-hez három Q típusú motorkocsi. Ezeket - egyes források szerint - 1954-ben átadták a DKV-nek. Az 57-58-as Debrecenben is ezt a számot viselték, ott 1956-ban selejtezték ott őket [7,8]. Azonban más források vitatják a Miskolcról Debrecenbe átadás tényét.
  • Miskolcra került 1955-ben hat volt 5300-as pótkocsi, 120-125-ös pályaszámmal. Ezek 1960-61-ig közlekedtek [7,8].
MDV 58
MKV 124 (1)
Nagy István Gyögy
Az MDV 58-as motorkocsi még 1949-ben került Miskolcra, itt 1954-ig közlekedett.
1395 -> MDV 58 -?-> DKV 58
A 124-es pótkocsi 1955-ben került Miskolcra, 1961-ben selejtezték.
1368 -> 5351 -> MKV 124
MKV 111 (1)
Nagy István Gyögy
MKV 102
Két volt H3-as motorkocsi  pótkocsivá alakítva a Tiszai-pályaudvarnál.  A 111-es 1949-ben került Miskolcra, 1960-ban selejtezték.
1704 -> 5484 -> MKV 80 -> MKV 111
Az MKV 102-es pótkocsija a Széchenyi utcában.
1702 -> 5482 -> MKV 102

    Debrecen
Debrecen sok Q kocsit vett át, azonban a kocsik rossz műszaki állapota miatt több villamos rövid üzemidő után selejtezésre vagy átépítésre került. Ez sorozatos átszámozásokkal járt együtt, amit szinte lehetetlen nyomon követni. A részleteket itt érdemes keresni, azonban még így több ellentmondásos adatot tartalmaz a táblázat [8].
  • Motorkocsik 1949-től kerültek Debrecenbe. Az első az 1309, 1303 volt 41, 42-es pályaszámon. 1955-57-ben került több motorkocsi Budapestről ide: a motorkocsiként megmaradt kocsik 36-45-ös pályaszámúak lettek. Ezeket a szóló villamokocsikat 1963-ig selejtezték [8].
  • Az 1949-ben Debrecenbe került 41, 42-es motorkocsihoz egy-egy J típusú (42II, 44) pótkocsit csatoltak, és vezérlőpótos szerelvényként közlekedtek. 1955-ben a DKV 54-eshez (ex 1160) az 5319-es pótkocsit vezérlőpótkocsiként csatolták, ez a szerelvény 45+46 -> 75II+76II-osként közlekedett. További három ilyen szerelvényt alakítottak ki volt budapesti 1300-as motorkocsi és 5300-5400-as pótkocsi összecsatolásával (51-54, 59-60). A vezérlőpótkocsis szerelvények közül az utolsót 1971-ben selejtezték. Végül pedig egy vezérlőkocsis szerelvényt Pécsről kaptak 1960-ban (95+96) [8].
  • Debrecenben az átvett szóló motorkocsik egy részéből ikerkocsi is készült: a volt 5300-as pótkocsikból (49+50 -> 79+80), illetve 1957-ben volt hegyipályás motorkocsiból is (82, 84 -> 69+70) [8].
  • 1958-59-ben hat pár budapesti ikerkocsit is átvett a DKV, ezek 67-68, 83-92-es pályaszámúak lettek. Az átvett ikerkocsik között volt a Gizi (87+88) és a Zsuzsi is (89+90). Az ikerkocsikat 1961-71 között selejtezték [8].
  • Volt Q típusú pótkocsiból 1955-57 között vett át Debrecen. Ezek a pótkocsik 132-151-es pályaszámon közlekedtek. Ezek közül a 137-es egy hatablakos (volt 5400-as) kocsi volt, a többi négyablakos (volt 5300-as sorozatú). A pótkocsikat 1969-ig leállították [8].
DKV 42
DKV 37
A 42III-es motorkocsi a debreceni kocsiszínben. Ezt a volt hegyipályás villamost 1957-ben vették át, és 1963-ban selejteztek.
1344 -> 1308II -> DKV 83 -> DKV 42III
A DKV 37-es motorkocsija, melyet 1959-től szakszolgálati állományba vettek, ezért is alakítottak ki neki egy oldalfali rakodóajtót. 1969-ig közlekedett.
1343 -> 1307II ->  DKV 76 -> DKV 37
DKV 53+54
DKV 67+68 (6)
A DKV 53-as motorkocsi, az 54-es vezérlőpótkocsival. Ez az egyetlen szerelvény, amely hatablakos Q kocsikból állt: a két a BSzKRt-nél motorkocsiként megmaradt hatablakos kocsi közül az egyik lett az 5420-as pótkocsival összekapcsolva. 1971-ben selejtezték.
(1362 -> 1322II ->) DKV 53 -> DKV 75III
(5420 -> DKV 5420 ->) DKV 54 -> DKV 76III
Egy volt budapesti ikerkocsi a 6-os vonal végállomásán: a 67+68-as szerelvény. Ezt a villamost 1965-ben vonták ki a forgalomból.
(1363) -> 1340II -> 1410II -> DKV 67
(1390) -> 1341II -> 1411II -> DKV 68
DKV 79+80 (5)
Hans Lehnhart
DKV 89+90 (4)
Nyulas végállomason a Debrecenben ikresített 79+80-as pályaszámú villamos. Mindkét jármű pótkocsiként érkezett Debrecenbe, majd helyben szerelték fel ikerkocsinak. Az ikerkocsin csak egy szedő üzemelt.
(1314 -> 5332 -> 5322II ->) DKV 49 -> DKV 79; 
(1321 -> 5338 -> 5318II ->) DKV 50 -> DKV 80
A kép a 4-es villamos városi végállomásán készült, a 89+90-es pályaszámú szerelvényről. A hosszú hátsó peronablakból látható, hogy ez a kocsi a Zsuzsi nevű kísérleti ikerpár volt eredetileg. 
1402 -> 1332II -> 1402II -> DKV 89
1403 -> 1333II -> 1403II -> DKV 90
DKV 133 (1)

 

DKV 137 (1)
Hans Lehnhart
A DKV 133-as számú pótkocsija egy háromkocsis szerelvény végén.
1426 -> 5361 -> 5331 -> DKV 133
A '60-as években egyetlen hatablakosnak megmaradt pótkocsi, a DKV 137-es, a Nagyállomási hurokban.
5412 -> DKV 137

    Szeged
  • Szegedre 1957-ben két volt hegyipályás Q motorkocsi került, ezek 40-41-es pályaszámot kaptak. 1967-től pályaszolgálati célokra használták ezeket a villamosokat, majd 1970-ben és 1968-ban selejtezték a két kocsit [8].
  • Budapestről 1958-59-ben öt pár ikerkocsit vettek üzembe. Szegeden ezek először 311-320-as számot kaptak, majd 1960-tól 411-420-as pályaszámot viseltek. Selejtezésükre 1963-70 között került sor [8].
  • 1957-ben három Budapesten leállított 5300-as pótkocsi került üzembe volt budapesti pályaszámukon (5330, 5344, 5345). Ezeket 1958-ban illetve 1964-ben vonták ki a forgalomból [8].
SzKV 41 (1)
SZKV 40+903
A 41-es motorkocsi egy 4700-as (R4-es) pótkocsival az 1-es vonalon, a Széchenyi tér háromvágányos részén.
1354 -> 1315II -> SzKV 41
A 40-es motorkocsi pályaszolgálati állományban, a 903-as nyitott teherkocsival, Szeged pályaudvar elött.
1340 -> 1305II -> SzKV 40
SzKV 312+311 (5)
SZKV 411+412 (7)
A Széchenyi téren, az 5-ös vonal végállomásán a 312+311-es  ikerkocsi - 1958-63 között járt Szegeden.
(1420 -> 1470 ->) 1420 -> SzKV 311 -> SzKV 411
(1416 ->) 1421II -> SzKV 312 -> SzKV 412
Ugyanez az ikerkocsi a Dugonics téren, a 7-es villamos vonalán, immáron 411+412-es számmal.

    Pécs
Pécsre is került Q kocsi: itt pótkocsiként üzemeltek. Először a budapesti 5442-es kocsi érkezett 1951-ben, egy N típusú villamossal, mely korábban a BKVT 48-as egyedi kialakítású bizottsági kocsija volt. Ez a két kocsi egy szerelvényben közlekedett: a motorkocsi a 11-es, a pótkocsi 58-as számot kapott [8]. A többi pécsi kocsihoz hasonlóan a végállomásokon a motorkocsi körüljárta a pótkocsit.

1954-ben az 11-es motorkocsi budapesti felújítása során az 5452-es pótkocsit kapcsolták a motorkocsihoz, mely a PKV 61-es számot kapta. A szerelvény ekkor vezérlőpótkocsis kialakítású lett: a motorkocsi egyik menetkapcsolóját a pótkocsi peronjára helyezték át. Ezzel elkerülhetővé vált a végállomási körüljárás. Érdekesség volt, hogy a 61-es pótkocsi tetővilágítóját a bizottsági kocsihoz tették hasonlóvá az átépítés során: a peron fölé húzódó módon alakították ki. Ilyen formában Budapesten hatablakos Q típusú villamos nem üzemelt. Ezt a szerelvényt 1960-ban 95+96-os számon Debrecen üzemltette tovább 1965-os selejtezéséig [8]. Az 1954-től pár nélkül maradt 58-as Pécsett a Bacsó Béla utcai remiz első vágányának legvégén állt 1960-ig, a pécsi villamosközlekedés megszűntetéséig [9].

PKV 61+11
Nagy István Gyögy
PKV 11+61
A 61-es Pécsen ikerkocsivá lett felszerelve (volt 5452-es pótkocsi). 1954-ben került Pécsre
A 11+61-es szerelvény.

    Q típusú kocsik a MÁV Gazdasági Vasúthálózatán
Huszonöt volt 5400-as pótkocsit keskenynyomközűre alakítva a MÁV Gazdasági Vasutaknak adtak el 1954-ben. Ezek kezdetben Békéscsabára, Szegedre és Kecskemétre kerültek, a későbbiekben viszont többször is vándoroltak a hálózatok között. A kéttengelyesként megmaradt járművek Ck 201-206-os, a forgóvázasra átépített kocsik Cak 207-225-ös pályaszámot kaptak elsőre, majd sokat idővel továbbszámoztak [8].
 
Bk 221 (Békéscsaba)
Nagy István Gyögy
Ba 54005 (Mezőhegyes)
Lakos Rudolf
A békéscsabai kisvasúton a Bk 221-es (ex 5435) pótkocsi.
A Ba 54005-ös személykocsi, a Mezőhegyesi GV-n (ex 5418 ?).

    Az Ózd-Nádasdi vasút állományában
Ózd környékének vasúthálózata mindig különleges színfolt volt Magyarországon, vegyesen normál és 1000 mm-es keskenynyomtávú pályákkal kiépítve, egyes szakaszokon fogaskerekű üzemmel. A nagyvasúti üzemmel való kapcsolódás és a személyforgalom miatt Bánréve és Ózd között még 1887-ben normál nyomtávúra épült át a vasútvonal, ám a megmaradt szakaszon (Borsodnádasdig) keskenynyomtávú vonal maradt, teherforgalommal. Ezen a vonalon 1953-ban szerveztek gőzmozdonyvontatású személyforgalmat a munkások szállítására, négy óránként, napi hat indulással. A forgalom 1972-ben szűnt meg [4].

A személyforgalom lebonyolítása érdekében a Q kocsik közül 10 db. 5400-as került a vasútra, melyek közül nyolcat vettek üzembe 1954-ben (valószínűleg ONV 9-16-os számon) [4].
 

ONV 13
ONV 13 (autóbuszváró)
Az ONV 13-as pótkocsija, üzemben.
A 13-as személykocsit a selejtezése után Nagyvisnyó és Dédestapolcsány között autóbusz-váróként használták.

Hol találhatóak ma volt Q típusú kocsik?

Ózdon, az Ózd-Nádasdi Vasút vonalán üzemelt (többek között) ONV 16-os pályaszámú személykocsija, ami történetesen a BKVT 418-as D típusú villamosa volt. Pénzügyminisztériumi támogtásból 1989-ben a jármű 1906-os korabeli állapotára lett újjáépítve. A kocsi teljesen üzemképes, sőt eredeti SH motorokat is találtak hozzá. Jelenleg Szentendrén látható kiállítva.

Nagycenken, a múzeumvasúti szerelvényben két volt Q kocsi is be van sorozva. A vonatban a forgóvázas Ba 42-es és a kéttengelyes B 22-es az 5437 és 5438-as pótkocsi volt.

Tótkomlóson volt kiállítva az FVV 5405-ös (ex BKVT 96), mint B 52001 kisvasúti személykocsi. Itt az idők során romos állapotba került, a tetőszerkezete be is rogyott. 2001 április 5-én elszállították innen a királyréti kisvasútra, Paprétre, remélhetően jövőbeli felújítására.
 

BKVT 418
B 52001 (Tótkomlós)
Németh Zoltán Gábor
A 418-as az 1996-os mozdonyparádén üzemelt a felsővezetékkel el nem látott vágányon. A kocsi utasterében akkumulátorokat helyeztek el.
A  B 52001-es személykocsi romos állapotban, 2001-es elszállítása elött Tótkomlóson.
Ikva-híd
A nagycenki múzeumvonat az Ikva-hídon.
 Érdekességként említjük, hogy a fényképen látható első és negyedik kocsi a volt Q típusú villamoskocsi, de a képen a második hétablakos személykocsi is "részben" villamoskocsi: Nyíregyházán üzemelt, a Nyírvidéki kisvasút C 22-es számú kocsija volt. Később MÁV Ck 521-es számot kapott, és a nyíregyházi villamospótló vonatokba is valószínűleg be volt osztva. Egy hasonló kocsi van kiállítva Szentendrén is.
Ba 42 (Nagycenk)
B 22 (Nagycenk)
Szabó Sándor
A Ba 42-es négytengelyes kocsi
A B 22-es kéttengelyes személykocsi.

Készítette: Németh Zoltán Ádám
Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan adatok esetén jelölöm külön a forrást.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a szerzőhöz, vagy a webmesterhez!

Felhsznált irodalom:
[1] - A 100 éves budapesti villamosvasút története (Lovász István táblázatai)
[2] - Ditmayer Ferenc: A Beszkárt villamos kocsiberendezései
[3] - Járóművek kimutatása az 1941. évi december hó 31-i állapot szerint
[4] - Vass Tibor: Az ózdi iparvasút története
[5] - A főváros tömegközlekedésének masfél évszázada
[6] - Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György: Régi magyar villamosok
[7] - Berta József, Kertész István - 100 éves Miskolc város tömegközlekedése (Keller László lektorálásával)
[8] - Keller László adatai
[9] - dr. Kevey Balázs visszaemlékezése alapján

N¬n‡rĄŞíÂ)emçhÂyhiם˘w^™©ÝN¬n‡rĄŞíÂ)emçhÂyhiם˘w^™©Ý

 
Idő
 
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Látogatottság
Indulás: 2004-09-12
 

 
Zene
 
SZAVAZÁS!!!
Mitből legyen több az oldalon?

Autókból, járművekből
Pinupokból
Reklámokból
Egyéb képekből
Dokumentumokból
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
hóesés
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal